Ekspert i luftfart: Fynsk lufthavn drømmer forgæves om rutefly

Arkivfoto: Robert Wengler

Ekspert i luftfart: Fynsk lufthavn drømmer forgæves om rutefly

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hans Christian Andersen Airport havde sidste år et beskedent plus på 50.000 kroner, og bag regnestykket lå offentlige tilskud på 12,8 millioner kroner. Der skal ruteflyvninger på programmet, hvis lufthavnen skal blive en god forretning, siger bestyrelsesformand Kim Kenlev. Men det kommer aldrig til at ske, lyder vurderingen fra ekspert.

For første gang i flere år havde Hans Christian Andersen Airport i Beldringe et plus på bundlinjen i 2017, og antallet af passerer, der flyver på charterferie fra lufthavnen, har været støt stigende de seneste år.

Overskuddet på knap 50.000 kroner skyldtes dog ikke de næsten 16.000 charterturister i 2017-sæsonen, men derimod de 12,8 millioner kroner, som lufthavnen fik i tilskud fra staten og de to ejerkommuner i Nordfyn og Odense.

I år var antallet af charterturister præcis 15504, da de sidste blev sendt sydpå mandag morgen, og direktionen forventer også et beskedent plus i år.

Hvis lufthavnen nord for Odense skal blive en bedre forretning, så skal der ruteflyvning til eksempelvis en europæisk storby på bordet, siger Kim Kenlev, som indtog posten som bestyrelsesformand i lufthavnen i foråret.

- Vi har oplevet en stabil vækst i charterturismen, og folk er glade for at flyve fra lufthavnen. Men vi har stadig en ambition om at tiltrække ruteflyvning til lufthavnen, siger Kim Kenlev, der har siddet i bestyrelsen for lufthavnen i syv år.

Fakta
Hans Christian Andersen Airport

Lufthavnen i Beldringe nord for Odense lægger både asfalt til droner og passager-flyvninger hvert år. I går blev det sidste hold charterturister sendt afsted syd på - og dermed nåede lufthavnen at servicere 15504 chartergæster i år. Det er lidt færre end sidste år, hvor man havde 15576 igennem check-in.

I 2016 var der 15130 chartergæster, i 2015 var antallet 12328 og i 2014 lå antallet på 12718.

Dertil kommer erhvervs-kunder og private flygæster, som sidste år bragt antallet af flypassagerer op på i alt 22599.

Rute-drøm på 10. år

Sammen med drone-satsningen i UAS Denmark og charterturismen udgør ruteflyvninger de tre ben i strategien hos Hans Christian Andersen Airport. Ekspert i dansk luftfart, ansvarshavende redaktør på online-mediet Check-In.dk, Ole Kirchert Christensen, mener dog ikke, at lufthavnen skal lægge alt for meget vægt på det ben, der står ruteflyvning på.

- De har snakket om den rute i 10 år i Beldringe, men lufthavnen er udfordret af placeringen midt mellem de to største lufthavnen i Billund og København. Så jeg tror ikke, det kommer til at ske, siger han.

Redaktøren forstår godt ambitionerne, men han har svært ved at se, hvilket flyselskab, der vil vælge at placere en rute på Fyn på et tidspunkt, hvor røde tal og konkurser har ramt branchen.

- Det er altafgørende, at lufthavnen kan få et gennembrud og en rute, men jeg har svært ved at se, hvor den rute skal gå hen, for selskaberne er velforsynet med ruter fra Billund og København allerede i dag, og hvem vil eksperimentere med en rute fra en mindre regional lufthavn, siger han.

Ifølge bestyrelsesformand Kim Kenlev er der fortsat interesse fra flyselskaberne for det fynske opland, der kan levere de nødvendige kunder til ruteflyvninger fra en lufthavn, hvor man også kan lokke med gratis parkering og nærhed til kunderne.

- Vi har interessen fra selskaberne, og vi har en million mennesker i oplandet, som er interesseret i at flyve fra vores lufthavn. Det viser vores analyser, så på længere sigt er det stadig realistisk med ruteflyvning, siger Kim Kenlev.

Droner og passagerer

Lufthavnen i Beldringe har haft underskud på mellem 2,2 millioner og 3,9 millioner kroner siden 2013, hvor ejerkommunerne investerede i dronesatsningen UAS Denmark i lufthavnen.

En satsning som Odense Kommune valgte at investere yderligere i for godt et år siden, hvor byrådet besluttede at bruge fem millioner kroner årligt på dronerne frem til 2021. Samtidigt blev det besluttet at trække dronerne ud af lufthavnens regi, og placere den som del af Udvikling Fyn.

Dronerne skal dog fortsat lette og lande i Beldringe, og det er et problem, hvis man vil overbevise flyselskaberne om at investere i en rute i lufthavnen, vurderer redaktør Ole Kirchert Christensen.

- Det skaber en usikkerhed om, hvad lufthavnen vil satse på i fremtiden, mener han.

En bekymring som bestyrelsesformand Kim Kenlev dog ikke deler.

- Vi har masser af plads til både passagerflyvninger og droner, og jeg tror trods alt ikke på, at vi får så stor succes med at tiltrække ruter, at det bliver et problem. Samtidigt kommer droner og passagerer i fremtiden til at dele pladsen i lufthavne, så det giver god mening med en lufthavn, hvor vi kan håndtere begge dele, siger han.

Ekspert i luftfart: Fynsk lufthavn drømmer forgæves om rutefly

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce