Robotfirmaer, it-branchen og dronefirmaer er med, når gamerne indtager Odense i næste uge. De håber, at de teknologiinteresserede nørder, som kommer for at følge e-dysterne mellem verdens bedste Counterstrike-spillere også får øje på mulighederne for at finde job eller skabe en karriere i en af de fynske teknologiklynger.

- Unik mulighed på hjemmebanen

Henrik Brændstrup, ansvarlig for rekrutterings- og messeindsatsen hos Odense Robotics hos Udvikling Fyn, som fra fredag står med ansvaret for det 250 kvadratmeter store område i OCC, hvor it-branchen, robotklyngen og dronerne kæmper for at fange opmærksomheden hos de 5000 e-sportgæster ved ESL-finalen.

- Det er en kæmpe ting for Odense og en unik mulighed for os i robotbranchen og i it-sektoren, for at vise os frem på hjemmebanen, når der kommer så mange mennesker til byen med interesse for teknologi og it i alderen 18-35 år. Vores største udfordring bliver at gøre dem opmærksom på os selv og trække dem ind til vores stand, som har overskriften The Road To Odense. Det er en gruppe af folk, som har en interesse for software og spil, nu handler det for os om at vise dem, hvor sjovt det er at arbejde med robotter. Det gør vi på en række måder derude - bl.a. en stor simuleringsværktøj og store droner og så har vi en masse folk med derud, som til dagligt arbejder med robotics, it og droner i Odense.

- Om lørdagen har vi sammen med Akademikernes A-kasse inviteret 50 udvalgte ledige akademikere til eventen, som skal deltage i et talentmatch med fem lokale teknologivirksomheder som bl.a. Blue Ocean Robotics og Mobile Industrial Robots, som alle har ledige job med.

- Gamernørder forstår vores verden

Thomas Midtgaard-Jørgensen, vicechef for marketing hos robotvirksomheden Blue Ocean Robotics, som har flere ledige stillinger med, når de deltager ved en lørdagens matchmaking mellem 50 jobsøgende akademikere med udviklinger-baggrund og fem lokale virksomheder med ledige stillinger.

- Vi er med primært med, fordi det er en helt unik event, der kommer til byen. Vi taler om verdens største e-sportudbyder, som afholder en kæmpe international event i lille Odense, som normalt kun besøger meget større byer. Det er meget stort i min bog og de personer, som deltager og gæster byer er interessante for os og andre firmaer i it- og robotbranchen, fordi de har en generel interesse for teknologi og software. Det er en skare af nørder på godt og ondt, men det er også personer, som forstår den verden, mange af byens teknologivirksomheder arbejder i.

- Vi har selv nogle job med derud, når vi deltager i matchmaking med 50 ledige akademikere, men selv om vi måske ikke lige ansætter dem, så handler det også om at fortælle historien om os selv og Odense, så den når ud i deres netværk. Det handler om branding af Odense og de muligheder, man finder i byens brancher og firmaer.

- De har ramt målgruppen perfekt

Jonathan Bornemann, adm. direktør og stifter af app-firmaet House of Code, har en baggrund med masser af gamer-timer, arrangører af spilaftener for op mod 100 deltagere og ikke mindst medvirkende til oprettelsen af den første e-sportsforening i Danmark. Har også siddet som dansk repræsentant for en international gamer-organisation i to år.

- Jeg spiller ikke selv mere, men jeg har billet, så jeg tager nok derud, og faktisk har vi købt billet til alle vores ansatte til eventen.

- Det er super spændende og godt set af Odense, at man har investeret i e-sport og trukket et af verdens største arrangementer til byen. Jeg tror ikke, at folk er klar over, hvor stort det her. Der har lige været afholdt et lignende arrangement i København, og det er altså millioner, der følger med online. Det kan være med til at brande byen og virksomhederne for den helt rigtige målgruppe også internationalt, når Odense gennem overskriften The Road To Odense toner frem som en af hovedsponsorer på skærmen verden over.

- Jeg tror ikke nødvendigvis, at man kan rekruttere direkte blandt de mange gæster, men de har et stort netværk med en interesse for it og teknologi. Det er 18-35-årige, som uddanner sig inden for it og computere, og det er lige præcis den målgruppe, vi også selv kigger efter.


Odense Robotics Henrik Brændstrup, her med en kollega til en e-sportevent i Hamburg. Foto: OR

Odense Robotics Henrik Brændstrup, her med en kollega til en e-sportevent i Hamburg. Foto: OR


Thomas Midtgaard-Jørgensen, Blue Ocean Robotics. Foto: BOR

Thomas Midtgaard-Jørgensen, Blue Ocean Robotics. Foto: BOR


Jonathan Bornemann, House of Code-stifter. Arkivfoto

Jonathan Bornemann, House of Code-stifter. Arkivfoto

  • Byline_

    Af: