Fem påbud fik autolakerer Leif Henriksen, da Arbejdstilsynet kom forbi i juni. Noget af en overraskelse, konstaterer han
Mangefuld ventilation og udsugning, ingen mærkning på farlige kemiske midler og en revne i et lysarmatur, der dermed udgør en potentiel eksplosionsfare.

Det var nogle af de ting, som Arbejdstilsynet den 2. juni 2008 fandt hos autolakerer Leif Henriksen, der driver selskabet Dyrup Autolakering Aps med fem ansatte.

Alle ting er nu bragt i orden, og Leif Henriksen skal inden længe have godkendt forbedringerne, der samlet løber op i cirka 250.000 kroner.

De penge investerer den odenseanske autolakerer gerne, men han ærgrer sig dog lidt, for udsugningsanlægget var nemlig bestilt, og hvis Arbejdstilsynet var kommet blot et par måneder senere, ville det også have været installeret.

- Jeg fortalte den tilsynsførende, at det var bestilt og viste også ordresedlen frem, men det hjalp ikke, siger Leif Henriksen.

Han har dog fuld forståelse for, at Arbejdstilsynet går så konsekvent grundigt til værks.

- Jeg er jo kun interesseret i at have en så sund arbejdsplads som muligt. Mine medarbejdere skal jo ikke blive syge af at gå på arbejde. Generelt er mine svende ret gode til at beskytte sig og tage de værnemidler på, de skal, siger han.

Branchen i fokus

Arbejdstilsynet er i øjeblikket i gang med en systematisk gennemgang af autobranchens over 3000 virksomheder, og godt halvvejs i processen kan man konkludere, at det halter en del med sikkerheden mange steder. Mere end halvdelen af værkstederne "dumper" i kontrollen, og må leve med at blive hængt ud med en gul eller rød smiley på Arbejdstilsynets hjemmeside.

Cirka hver femte har så alvorlige fejl og mangler, at de får en rød smiley og bliver påbudt at tilknytte en arbejdsmiljørådgiver, som skal hjælpe virksomheden og sikre, at Arbejdstilsynets påbud bliver udført.

Alene på Fyn er der indtil videre uddelt 16 røde smileyer til autoværksteder.

Fandt fem fejl

Antallet af på- og forbud varierer. Hos Leif Henriksen i Dyrup var der fem overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.

1) En revne i et lysarmatur i sprøjtekabinen udgjorde en sikkerhedsrisiko, idet kabinen klassificeres som eksplosionsfarligt område.

2) Der manglede arbejdspladsbrugsanvisninger på faremærkede produkter såsom cellulosefortyder og spraylak.

3) Der manglede kontrollamper, der kunne vise, hvis ventilationsanlægget ikke fungerede ordentligt.

4) Udstødningsos fra biler, slibestøv og giftige dampe fra diverse kemiske stoffer i værkstedets klargøringshal kræver en ny og mere effektiv rumventilation i værkstedet.

5) I værkstedets blanderum skal der ligeledes sikres en mere effektiv ventilation.

- Jeg er rimeligt miljøbevidst i forvejen, så det overraskede mig da lidt, at de kunne finde så mange ting, siger Leif Henriksen.

I dag er værkstedet på Thujavej i Dyrup udstyret med et tip-top moderne udsugningsanlæg, der skifter luften i rummet seks gange i timen.

- Og et har hjulpet meget på luften, siger Leif Henriksen.

Det er dog hans indtryk, at kontrollen virker lidt uensartet fra værksted til værksted.

- Nogle af de kolleger, jeg har kontakt med, får f.eks. ikke påbud om rumventilation, som jeg gør, og det er jo lidt konkurrenceforvridende, siger han.

Ifølge tilsynschef Palle Graversgaard tilstræber Arbejdstilsynet den højest mulige retfærdighed.

- Men vi kan godt komme ud på en arbejdsplads, hvor der ikke foregår noget den pågældende dag, og så kan de i princippet klare frisag til næste gang, siger han.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Røde smileyer i autobranchen

Røde smileyer i autobranchen

Nogle glæder sig til kontrollen