Alt for få rejsende kommer til at få gavn af regeringens milliardstore togplan.

Regeringens højt profilerede togplan til 27,5 milliarder kroner vil kun gavne nogle få tusinde af landets flere end 100.000 rejsende, der dagligt står på et regional- eller IC-tog, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten tirsdag.

Togplanen bliver fra flere sider kritiseret for at være ufornuftig set med samfundsøkonomisk briller.

Samlet set vil den såkaldte timemodel med kun en times rejsetid mellem hver af landets fem største byer ifølge nye tal fra Trafikstyrelsen give 4190 ekstra rejser mellem byerne per dag.

Det svarer til en pris på omkring 5,7 millioner kroner for hver eneste nye togrejse. Til sammenligning koster det cirka 200.000 kroner for hver ekstra passager, man får til at tage den nye metro i København.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet mener, at det er positivt, at politikerne vil investere i den kollektive trafik. Til gengæld frygter han, at nogle af de mange penge bliver brugt ufornuftigt.

- Hvorfor vil man bruge store offentlige tilskud for at sikre, at nogle få forretningsfolk kan komme hurtigere frem, mens de sidder i toget og arbejder på deres bærbare computere, spørger han retorisk i Jyllands-Posten.

Lahrmann peger på, at busdriften i Danmark lider under alvorlig mangel på penge med store konsekvenser for nogle af landets svageste grupper, samtidig med at dele af elektrificeringen af togdriften til 8,7 milliarder kroner er samfundsmæssig urentabel.

Mere om emnet

Se alle
Skatteminister: Der bliver ikke rørt ved togfonden

Skatteminister: Der bliver ikke rørt ved togfonden

1
Togfond: V og K sår ny tvivl

Togfond: V og K sår ny tvivl

S: Der kan være flere penge at hente på Nordsø-olien

S: Der kan være flere penge at hente på Nordsø-olien