De amerikanske luftfartsmyndigheder har godkendt Boeings nye design af Dreamlinerens batterier.

Den amerikanske flyproducent Boeing kunne fredag tage et vigtigt skridt mod at få selskabets problembarn - 787 Dreamliner-flyet - på vingerne igen.

De amerikanske luftfartsmyndigheder FAA godkender Boeings nye design af de batterier, som har været skyld i, at selskabets flåde på 50 Dreamlinere af 787-modellen har været tvunget til at blive på jorden siden januar.

Dermed kan Boeing sætte gang i arbejdet med at få udskiftet batteriets komponenter og ændre ventilationssystemet på alle 50 fly, så de igen kan komme i luften.

Desuden skal batteriet indkapsles i rustfrit stål, som skal forhindre varme, gnister eller ild i at sprede sig, hvis et batteri bliver overophedet i luften.

Flyene kommer ikke i luften, før det er blevet undersøgt, om ændringerne gennemføres tilfredsstillende.

Boeing har redesignet batteriet, så det tager højde for mere end 80 potentielle årsager til brand i batteriet, lyder det.

Flyveforbuddet ramte Boeing midt i januar, da to lithium-ion-batterier viste sig at være defekte på to 787 Dreamliner-fly.

En kortslutning udløste en brand i en parkeret 787'er i Bostons Logan-lufthavn, mens brand i et batteri tvang en anden Dreamliner til at nødlande i Japan.

Episoderne medførte, at alle 50 Dreamliners i drift fik et verdensomspændende startforbud 16. januar. Det vurderes at have kostet Boeing 600 millioner dollar og har tvunget nogle flyselskaber at lease alternative fly.

Andre landes luftfartsmyndigheder skal ligeledes godkende Boeings nye design, men forventes at handle hurtigt, efter FAA har sagt god for det.