Det skal du vide: Sådan betaler du med nummerpladen over Storebælt


Det skal du vide: Sådan betaler du med nummerpladen over Storebælt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vil du fremover betale med nummerpladen over Storebælt skal du registrere den og huske at holde den fri fra snavs. Og nej, det bliver ikke let at snyde sig til en gratis tur.

Fra den 23. marts åbner Storebæltsbroen for nummerpladegenkendelse i betalingsanlægget.

Løsningen skal især gøre det hurtigere for bilister, som hidtil har brugt betalingskort eller kontanter.

Inden man kan rulle igennem uden at fiske kortet frem, er der nogle få skridt, man skal igennem, Og nogle detaljer, som er rare at have sat sig ind i.

Hvis registreringen ikke virker, kan man fra kontrolcentret kalde personale hen til bilisten for at hjælpe. De indledende tests af nummerpladeordningen viser, at registreringen af pladen går galt i to procent af gennemkørslerne. Foto: Michael Bager
Hvis registreringen ikke virker, kan man fra kontrolcentret kalde personale hen til bilisten for at hjælpe. De indledende tests af nummerpladeordningen viser, at registreringen af pladen går galt i to procent af gennemkørslerne. Foto: Michael Bager

Sådan virker det

For at blive del i løsningen skal man oprette en bruger via Brobizz.com eller Brobizz-appen, og herefter registrere sin nummerplade.

Ifølge selskabet Brobizz skulle der gå kun 20 minutter fra man har tastet nummerplade og betalingskort-oplysninger ind, til at man kan trille igennem anlægget.

Derefter er det blot at køre frem til bommen i én af de blå betalingskort-baner, hvor ét kamera foran og ét bagved aflæser nummerpladen. Genkendes den, trækkes pengene på det tilknyttede kort, bommes åbner sig, og man kan køre videre.

Ikke hurtigere end Brobizz

Har man Brobizz, ved man, at man ikke behøver at stoppe op foran bommen i betalingsanlægget, men kan trille igennem med faktisk relativt høj fart.

Fyens Stiftstidende testede tirsdag den nye nummerpladegenkendelse, og må konstatere, at det ikke går hurtigere end med en Brobizz. Faktisk må man bremse helt ned foran bommen, før den åbner.

Pointen er dog heller ikke, at nummerpladebetaling skal være en erstatning til Brobizz, lyder det fra Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlæggene ved Sund og Bælt.

I stedet er det tænkt til de bilister, som betaler med kort eller kontanter, men som ikke vil have en Brobizz. I forhold til kort-betaling går nummerpladegenkendelsen cirka dobbelt så hurtigt.

Hold pladen ren

Siden efteråret har 201 bilister testkørt anlægget, og i 98 ud af 100 tilfælde virker alt, som det skal.

De sidste to procent handler oftest om, at nummerpladen er snavset - eller at kameraerne af en anden årsag ikke kan læse den, forklarer Jens Kjær Nielsen.

- Derfor vil vi også opfordre dem, som tilmelder sig, at de sørger for at holde nummerpladen ren. Men skulle der være problemer ved anlægget, så løser vi det hurtigt, ved at vores servicepersonale kommer hen til bilen.

Ikke lettere at snyde

Tanken har forhåbentlig ikke strejfet læsere af denne artikel. Men kan man ikke snyde sig igennem med en falsk nummerplade?

- Nummerpladen skal for det første være registreret i vores system, før man kommer igennem. Og selv hvis du har forfalsket én, som du ved, er tilknyttet ordningen, har vi billederne af dig, når du kører igennem. Så når vedkommende ser, at der er trukket for en tur, som ikke er kørt, kan vi jo finde frem til, at det er dig, der har snydt med turen, siger Jens Kjær Nielsen.

Der er desuden tænkt i, at man ikke kan tailgate sig igennem, altså køre tæt op ad den forankørende og snige sig med under bommen. Der er kameraer både for og bag, som registrerer, om nummerpladen bagpå er identisk med den foran. Og det er netop for at forhindre snyd, oplyser Sund og Bælt.

Det skal du vide: Sådan betaler du med nummerpladen over Storebælt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce