Det lysner efter hårdt 2018: Journalistisk overskud, men millionminus hos fynsk avis

Jesper Rosener, adm. direktør i Jysk Fynske Medier, gennemgik både regnskaberne for Fyens Stiftstidende og Fynske Medier ved onsdagens generalforsamlinger, hvor han også fortalte om strategien og ambitionerne med lyd og radio i koncernen. Foto: Michael Bager

Det lysner efter hårdt 2018: Journalistisk overskud, men millionminus hos fynsk avis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Fyens Stiftstidende blev ramt på økonomien i 2018, men skaber journalistisk overskud på at samle Fyn til læserarrangementer og skabe nye succesfulde kampagner som Det Gode Liv.
  • Sådan lød det på avisens generalforsamling, hvor gæsterne også hørte nyt om internationale investeringer i nystiftet investeringsselskab.

- Vores mediehus er ikke sat i verden for at tjene penge. Fyens Stiftstidende har et andet og endnu mere ædelt formål: Vi tjener penge for at sikre de bedste betingelser for hver eneste dag at levere journalistik.

Sådan lød de første ord fra bestyrelsesformand i Fyens Stiftstidende, Clas Nylandsted Andersen, da han åbnede årets generalforsamling for både avisen og Fynske Medier. Fyens Stiftstidende og Fyns Amtsavis ejer tilsammen 47 procent af mediekoncernen Jysk Fynske Medier.

Regnskabet afslører da også, at det nok var meget godt sidste år, for 2018 blev isoleret et skidt år - i hvert fald på bundlinjen for avisen, som gik tilbage fra 13,5 millioner kroner i plus i 2017 til et minus før skat på 4,5 millioner sidste år. Der var dog beroligende ord fra såvel Nylandsted som administrerende direktør i Jysk Fynske Medier, Jesper Rosener, som gennemgik tallene.

Et stort tab på værdipapirer og aktier i slutningen af 2017 gav en nedgang på knap 6,6 millioner kroner i indtjening. Men det er allerede indhentet i starten af i år, forsikrede Jesper Rosener. Samtidigt er et stort nul i betaling fra Jysk Fynske Medier i såkaldte udgiverrettigheder, som ejerne af mediekoncernen - herunder Fyens Stiftstidende - har afstået for at hjælpe JFM, tilbage næste år i form af syv millioner kroner.

- Og vi skaber et plus på 10,2 millioner kroner i Jysk Fynsk Medier, hvilket vi har givet karakteren tilfredsstillende, sagde Rosener.

Fyens Stiftstidende og Fynske Medier
Årsregnskaber 2018 (2017)Fyens Stiftstidende og Fynske Medier holdt onsdag generalforsamling i Odense. Fyens Stiftstidende ejer hovedparten af Fynske Medier (resten har Fyns Amts Avis), der ejer den største andel (47 pct.) af Jysk Fynske Medier, der bl.a. driver 13 dagblade. Udover Fynske Medier ejes JFM af Jyske Medier, Syddanske Medier og Den Sydvestjydske Venstrepresse. Fyens Stiftstidende ejes 100 procent af Den Fynske Bladfond. JFM kom tidligere i år ud med et regnskab for 2018, der viste et overskud på 10,2 millioner kroner.

Fyens Stiftstidende A/S

Best.formand Clas Nylandsted Andersen

Driftsresultat: -1,7 mio. (2,25 mio.)

Indtægter af kapitalandele i ass. virksomheder: 894.000 kr (9,2 mio.)

Andre finansielle indtægter (depot, værdipapirer mm.): 27.000 kr (6,6 mio.)

Resultat før skat: - 4,5 mio. (13,5 mio.)

Resultat efter skat: - 3,5 mio. (12,8 mio.)

Udbytte til Den Fynske Bladfond 4 mio. kroner (4 mio. kroner)

Fynske Medier P/S

Best.formand Per Westergård

Andre driftsindtægter (udgiverbetaling fra JFM): 0 kr. (7 mio. )

Driftsresultat: -2,3 mio. (2,9 mio.)

Andre finansielle indtægter: 3000 kroner (1,5 mio.)

Årets resultat: 1,3 mio. (13,5 mio.)
Clas Nylandsted Andersen. Generalforsamling i Fyens Stiftstidende. Foto: Michael Bager
Clas Nylandsted Andersen. Generalforsamling i Fyens Stiftstidende. Foto: Michael Bager

Det Gode Liv på Fyn

Formanden for Fyens Stiftstidende understregede fra talerstolen i mediehuset i Odense, at han også er særdeles tilfreds med den journalistiske indsats, som er kommet i plus.

- Vi tjener penge for at sikre de bedste betingelser for hver eneste dag at levere journalistik. Journalistik, der understøtter sammenhængskraften og demokratiet. Journalistik, der gør Fyn til et bedre sted at leve. I den kontekst er jeg særdeles tilfreds med at konstatere, at Jysk Fynske Medier i 2018 præsterede et overskud, sagde Clas Nylandsted i Fyens Stiftstidendes Medielab.

Han opremsede flere af de tiltag, der blev gjort i 2018 for at gøre Fyn til et bedre sted at leve og understøtte sammenhængskraften. Ikke mindst den journalistiske kampagne Det Gode Liv, der, udover at beskrive seniorlivet og de ældres mange muligheder, samlede 800 læsere til debatmøder over hele øen og trak 600 til bogreception. Det skete, da en bog med opskriften på Det Gode Liv blev udsendt.

Desuden nævnte formanden det årlige Fynske Folkemøde og en større kampagne i Middelfart, som også har aktiveret avisens læsere - ikke mindst de yngre på blandt andet det lokale gymnasium.

Alle tre projekter er i øvrigt støttet af ejerne bag Fyens Stiftstidende, Den Fynske Bladfond, som igen i år fik et udbytte på fire millioner kroner fra den snart 250 år gamle avis, som siden starten af 1980 har haft Jørgen Christian Dreyer i bestyrelsen. Onsdag sagde han farvel, i stedet blev hans datter valgt ind i bestyrelsen.

Rækker ud i verden

Mens der var stort plus på indholdsdelen og tilfredshed med økonomien, som ventes at komme i plus igen i år, så er der ingen tvivl om, at der skal både udvikles og investeres i nye forretningsområder.

Jysk Fynske Medier sætter alene i år 70 millioner kroner af til udvikling og ansøger blandt andet om at drive den nye landsdækkende radiokanal FM4. Fyens Stiftstidende ejeres i Bladfonden besluttede også sidste år at støtte etableringen af et decideret investeringsselskab med 50 millioner kroner.

Adm. direktør i det selskab, Morten Andersen, gav en status på det arbejde, han har været i gang med siden sidste år.

Han kunne fortælle om de første investeringer både i Danmark og internationalt, hvor han har investeret i Jobdanmark - købt af Jysk Fynske Medier, som fortsat ejer en andel. Der er også investeret i det prisvindende amerikanske medie Hearkin, som står bag metoder til at skabe involverende journalistik, hvor journalister i en struktureret proces involverer deres læsere i den redaktionelle proces. Hearkin samarbejder blandet andet med flere end 140 medier i USA.

- Og så vil I nok spørge, om der er flere investeringer på vej. Og det er der, men det er for tidligt at sige, hvilke der kommer i mål. Vi er blevet kendt for noget, og vi er kommet på landkortet, og jeg mærker en stor interesse for os også internationalt, sagde Morten Andersen.

Fra Den Fynske Bladfond er der da også tilfredshed med årets resultat, understregede formand for bladfonden, Tage Koed Madsen.

- Vi er tilfredse med resultatet i 2018 under de betingelser, der har været, sagde han.

Også den tidligere chefredaktør for Fyens Stiftstidende, formand for Fynske Medier og netop tiltrådte formand for Jysk Fynske Medier, Per Westergård, er rigtig godt tilfreds - ikke mindst med starten på det nye år.

- Vi har formået at lave udvikling i 2018, selv om vi havde noget, der lignede en krise, og samtidigt er det gået eminent godt med bladsalget. Her nogle få måneder inde i 2019 ligger vi i plus på omsætning af bladsalg for både Fyens Stiftstidende og Jyske Vestkysten, fordi vi har en meget velkørende afdeling, siger han.

Det lysner efter hårdt 2018: Journalistisk overskud, men millionminus hos fynsk avis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce