Det forstyrrende blik udefra er guld værd i dag


Det forstyrrende blik udefra er guld værd i dag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Rune Heidtmann , ruhe@erhvervsavisenfyn.dk
Billede
Erhverv. 

Som virksomhedsleder kan det nemt skabe irritation, når du bliver forstyrret i hverdagens travle drift. Din tid er kostbar, og du er optaget af, at din virksomhed bruger tiden rigtigt.

Men der er også forstyrrelser af den gode slags. Og disse forstyrrelser er vigtigere end nogensinde. Det er forstyrrelser, som hører under kategorien 'blikket udefra'.

Som virksomhedsleder lever man nemlig i konstant risiko for at blive fanget i vaner, arbejdsgange eller vækst, som gør, at man ikke får rettet helikopterblikket på sin forretning. Og blikket udefra er i mange tilfælde det, som kan hjælpe med at se de uforløste potentialer og barriererne for den ønskede udvikling.

Blikket udefra kan du hente mange steder fra. Du har adgang til virksomhedskonsulenter i den lokale erhvervsservice, der er klynger og branchenetværk, ligesom vi i Erhvervshus Fyn har uvildige og specialiserede forretningsudviklere, som bidrager med det eksterne forstyrrende blik. Du kan kort sagt få hjælp til at få udpeget de steder, hvor der er sten i skoen og uforløste potentialer.

Men har dette blik udefra ikke altid været vigtigt - kan du med rette spørge.

Mit svar er jo - og så alligevel ikke i samme grad, som vi ser i dag. Vi befinder os i en global, højteknologisk og digitaliseret virkelighed, som hele tiden forandrer sig. Det stiller enormt store krav til virksomheder. For små og mellemstore virksomheder er der den store fordel, at de hurtigere og nemmere kan omstille sig til forandringerne og nye efterspørgsler end store virksomheder. Er stor virksomhed er sværere at flytte rundt på.

Men de små og mellemstore virksomheder kan samtidig meget nemt blive udfordret på spørgsmålet: Hvad skal vi omstille os til?

De hastige forandringer betyder nemlig, at det kan være mere end vanskeligt at følge med i nye trends, nye krav fra kunder, nye teknologier. Man har ikke specialister in house, der kan udpege udviklingstendenser eller besidder den ekspertise, som er nødvendig for at udvikle virksomheden løbende.

Eksempler på udviklingstiltag, hvor en lille og mellemstor virksomhed kan profitere af ekspertise udefra, er der mange af. Tag for eksempel FN's verdensmål, som Udenrigsministeriet i en ny rapport anslår kan generere forretning for 400 milliarder kroner for danske virksomheder frem mod 2030.

Her har en mindre virksomhed ikke nødvendigvis selv blikket for, hvordan den for eksempel kan komme til at arbejde med cirkulær økonomi eller genanvendelse af eksisterende produkter i produktionen.

Ikke desto mindre kan verdensmålene vise sig vigtige at inkorporere i forretningen. Det kan være, at man om to år står med en kunde, som kræver, at alle leverandører lever op til verdensmålene eller bestemte certificeringer. Ved at være på forkant med udviklingen, undgår selv en mindre virksomhed at blive kørt ud på et sidespor, når forandringens vinde blæser.

Et andet oplagt eksempel er digitalisering. Det er de færreste virksomheder, som har medarbejdere, der er specialister i, hvordan man i produktionen udnytter Big Data, eller hvordan processer bliver digitaliserede. Digitaliseringen bliver imidlertid i stadig stigende grad et afgørende konkurrenceparameter.

Digitalisering og verdensmål er to af de områder, som vi lige nu oplever, at små og mellemstore virksomheder griber ud efter, når de skal have et blik udefra. Samtidig med at der er virksomheder, som er opmærksomme på vigtigheden af at blive forstyrret, er der mange virksomheder, som ikke er klar over, at de har adgang til blikket udefra.

Her er budskabet klart: Vi står med et erhvervsfremmesystem, som altid er klar med sparring. Her er der uvildige forretningsudviklere, som hjertens gerne lader sig forstyrre, og samtidig kan pege hen på de private rådgivere, som besidder nøjagtig de kompetencer, som den enkelte virksomhed har brug for.

Det forstyrrende blik udefra er guld værd i dag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce