Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Der går ikke længere Odense i den: Internationalt fokus på digital konference

Martin Brems er klar med tredje udgave af Digital Odense-konferencen, som igen finder sted i Odeon. Arkivfoto: Lasse Hansen

Der går ikke længere Odense i den: Internationalt fokus på digital konference

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er både internationalt, nationalt og lokalt fokus, når Odeon lægger lokaler til den tredje udgave af konferencen Digital Odense. I år med fokus på it-sikkerhed, konkurrencen fra Kina og lokale aktører på dagen, hvor arrangør Martin Brems håber at trække 500 gæster til.

Det kostede A.P. Møller Mærsk over en milliard kroner, da russiske hackere den 27. juni sidste år lagde Danmarks største virksomhed ned i et digitalt angreb, som også smadrede it-systemerne i en lang række andre virksomheder i hele verden.

Et par måneder tidligere var det Odense-firmaet Fyens Køkkencenter på Østerbro som fik indefrosset data i et hackerangreb, som understreger, at cyberkriminalitet ikke blot rammer de store.

Der er da også både et lokalt og et internationalt fokus på netop det emne og en række andre i programmet for årets udgave af konferencen Digital Odense, som finder sted for tredje gang 17. april i Odeon.

- Mærsk tabte millioner af kroner, men det kan ramme alle, siger manden bag Digital Odense, Martin Brems, der til dagligt driver det digitale innovationsbureau i Odense, Brems & Co.

Fakta
Digital Odense 18For tredje år i træk står digital ekspert Martin Brems bag konferencen i Odeon den 17. april.

Efter at Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel har åbnet konferencen kan gæsterne i år opleve en række talere, høre om lokale cases og følge paneldebatter.

Talerne i år er den amerikanske hacker-ekspert Ralph Echemendia, den lokale Kina-kender og erhvervsjournalist Christina Boutrup, innovation, design og ledelsesprofessor fra SDU, Alf Rehn, teknologiansvarlig for Mærsk Growth, Natasha Friis Saxberg, og endelig Nikolaj Sonne, DR-journalist og it-ekspert der taler om kunstig intelligens.

Case-historierne får gæsterne fra fynske Kubo Robotics, Umbraco og counterstrikeholdet Astralis.

Aftenen slutter med en VIP-middag på Grand Hotel for 140 af gæsterne. En aften som for længst er udsolgt.

Martin Brems har i år brancheforeningen It-Branchen som medarrangør og Odense Kommune som hovedsponsor plus en række øvrige mindre såkaldt business-sponsorer.

Læs mere på www.brems.dk

500 gæster er målet

43-årige Martin Brems lancerede den digitale konference tilbage i 2016, hvor godt 200 gæster lagde vejen forbi for at høre om det digitale aftryk og lederskab i virksomhederne.

Sidste år gentog han konferencen, hvor 300 deltog, og nu er Brems klar til tredje omgang, hvor målet er 500 gæster. Brancheforeningen It-Branchen er med som ny medarrangør, Odense Kommune er med igen som hovedsponsor og dertil kommer en række andre partnere og mindre sponsorer.

Digital Odense 18 henvender sig til mellemledere og ledere på en dag, hvor man ikke skal lære at programmere, men at bruge programmer og de digitale muligheder i sine forretningsplaner og strategier. Gæsterne bliver klædt på til at håndtere både digitale udfordringer og muligheder, som han siger:

- Jeg kan mærke, at der et stort behov for en konference som den her. Folk er parate til at betale for kvalitet og for at blive klogere, men også for at få lov til at netværke fysisk. Det er meget vigtigt for deltagerne, siger han.

Med priser fra 2000 kroner til 3700 kroner for en VIP-billet skal der også være noget at komme efter, understreger manden bag.

- Det skal også være talere, der kommer udover kanten og har noget at byde på, siger han.

Talere fra LA og Østfyn

På årets konference er der udover it-sikkerhed også fokus på robotter, kunstig intelligens og e-sport med et lineup af talere, iværksættere, investorer og en række eksperter.

Heriblandt den amerikanske sikkerhedsekspert Ralph Echemendia, der er kendt som "den etiske hacker", når han tester og trykprøver store virksomheders sikkerhedsberedskab. Ralph Echemendia rådgiver bl.a. Apple og andre af verdens største firmaer, men har også fungeret som teknisk rådgiver i Hollywood om cybercrime bl.a. på Netflix-serien Mr. Robot.

- Jeg mødte ham i Lissabon sidste sommer på Websummit-messen, og det er faktisk sådan, jeg får kontakt til mange af de talere, jeg har med på konferencen, siger Martin Brems om den amerikanske it-ekspert, som hjemme i Los Angeles også rådgiver musikere og kunstnere i it-sikkerhed.

- Han er selv lidt af en rockstjerne, så han bliver meget spændende at opleve, lover Martin Brems.

Microsofts danske it-sikkerhedschef kommer også på scenen for at tale om it-sikkerhed, hvor han efterfølgende skal brainstorme på emnet sammen med Echemendia i en paneldebat.

Udover de to cybercrime-eksperter skal gæsterne også opleve en lokal taler med et stort internationalt fokus. Kinaekspert og erhvervsjournalist Christina Boutrup fra Østfyn åbner den kinesiske "black box" for årets gæster, som introduceres til de meget store digitale spillere på det kinesiske marked.

- Der er ingen tvivl om, at Kina rykker mere og mere. Deres modsvar på vestens sociale medier, webshops og virksomheder er i en meget større skala, og de kommer til at bombardere vesten. Førhen var de billigere, men i dag er de både innovative og billigere og derfor en meget stor konkurrent, siger Martin Brems.

Blandt de øvrige lokale indslag er stifteren og adm. direktør bag læringsrobotten Kubo Robotics, Tommy Otzen. Også den fynske stifter og adm. direktør for det danske verdensklassehold i computerspillet Counterstrike, Astralis, Frederik Byskov, kigger forbi og taler for gæsterne. Astralis var med, da Odense lagde scene til en stor international counter-striketurnering sidste år.

Netop de lokale indslag er også afgørende på dagen, understreger Martin Brems.

- For mig handler konferencen om at brande Odense og de mange ting, der sker lokalt, og styrke netværk lokalt, siger Brems, som glæder sig over den udvikling, Odense har gennemgået bare på de få år, siden han lancerede konferencen i 2016.

- Der går ikke længere Odense i den. Det udtryk er begravet, og Odense tænker større og mere internationalt, det er meget tydeligt, siger han.

Der går ikke længere Odense i den: Internationalt fokus på digital konference

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.