Den gamle kran er i fuld vigør


Den gamle kran er i fuld vigør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Martin Lyager er kranfører på Fayard, hvor de gamle skibskraner fra Lindøværftet ufortrødent knokler mindst 12 timer i døgnet. Alt, der vejer mere end 15 kilo, bliver løftet om bord på skibene eller i dokken

Den har stået på kanten af dokken i næsten seks årtier, og kunne den snakke, ville den gløde af gode historier.

Den gamle skibskran fra Århus Maskinfabrik nåede at fejre guldbryllup med Lindøværftet, men er langt fra pensionsmoden. Arbejdshesten har både en nutid og en fremtid på Fayard, der lejede sig ind i 2010 - som den første nye lejer på de gamle værftsarealer, som i dag sprudler af liv, omsætning og nye arbejdspladser.

Da familien Andersens reparationsværft rykkede sine aktiviteter fra Fredericia til Munkebo, rykkede Martin Lyager med.

Martin Lyager
Martin Lyager, 48 år, bosat i Fredercia, gift og far til to

Uddannet elektriker og blev ansat som sådan på Fredericia Skibsværft - nu Fayard - i 1999

Skiftede i 2003 stilling og blev kranfører og har været det lige siden

Rykkede med til Munkebo, da Fayard flyttede ind på Lindøs store arealer i 2011

Kører kran med krog og kører kranerne på Fayard på skift med sine kolleger

Arbejder i dokken, hvis der ikke er et job i kranen

Yndlingskranen er den store MAN-kran i dok 3, den kan løfte 100 tons

Har ikke en egentlig fritidsinteresse, men nyder tiden med familien

Elvarme og havehynder

Den 48-årige kranfører bor med kone og to børn i Fredericia, men kører hver dag til Lindø, hvor skibene, dokkerne og kranerne er gået par cru eller fire op i størrelse.

- Alt er større her - både kranerne og skibene, vi reparerer. Kranerne i Fredericia kunne løfte 15 eller 20 tons - den her kan løfte op til 50, og så er den landfast og kører i en skinne. Kranerne i Fredericia stod på flydedokke, så de vippede alt efter, hvordan søen nu var. Så sad man der og bølgede med, og for nogen kunne være en meget god idé at have søsygepillerne med, smiler Martin Lyager.

Han er uddannet elektriker, men har kørt kran i snart 15 år, og han færdes gesvindt på Århus kranens lange, stejle lejder. Den skal forceres i fem "etaper" for at nå op til platformen med kranhuset og det røde maskinrum, der knager og rumler og lyder som en karrusel, når kranen drejer. I den smalle kabine sørger en el-varmer for, at kranføreren kan holde varmen, og trænger han til et hvil i løbet af en lang arbejdsdag, ligger der på gulvet et leje af havehynder. De har set bedre dage, men fungerer fint som madras, når man har brug for et powernap. Toilet er her ikke noget af, men skal kranføreren tisse i utide, kan det klares i en dertil medbragt tissetank.

Skibskranerne
Skibskranen er produceret af Århus Maskinfabrik i 1957/58 og opstillet på LindøværftetÅrhus Maskinfabrik producerede havnekraner, kulkraner og skibskraner til Danmark, Norge og Sverige

Kranerne kan løfte op til 50 tons, og er der brug for mere løftekapacitet i dok 1,2 eller 4, løfter to kraner samtidigt

Kranerne tilhører Lindø port of Odense, som Fayard lejer dem af

Der er i alt fire kraner fra Århus Maskinfabrik til dok 1,2 og 4

Tre kraner kan løfte op til 50 tons, mens én kan løfte op til 100 tons

Kranerne opereres af et fast team på 17 kranførere

Én gang om året bliver kranerne testet med maksimal vægt plus ti procent

120 skibe i dok om året

Forrest i kabinen - med udsigt over dokken og værftslivet - sidder Martin Lyager i sin blå kedeldragt i "førersædet", der på hvert armlæn har monteret et joystick, som han styrer kranen og dens krog med. Århus kranerne - der er i alt fire styk - er produceret før, der var noget, der hed kommunikation via tv-overvågning, men flere af kranerne har fået eftermonteret udstyr, så manden i kranen kan kombinere radio-kommunikationen med nærbilleder af, hvad der foregår på landjorden. Og det er ikke småting.

Fayard har cirka 120 skibe gennem sine fire dokker om året, og alt, der vejer mere end 15 kilo, bliver løftet om bord på skibene eller ned i dokken. Det kan være værktøj eller mindre reservedele i den lette ende eller lastbiler, kraner og rørsystemer i den tunge. Et løft kan tage mellem to minutter og 14 timer, og udfordringen er altid præcisionen.

- Det er klart, at det er lettere at løfte en firkantet kasse, end det f.eks. er at løfte en hel kran af et skib. Kranen kan jo ikke skilles ad, men skal løftes meget, meget præcist for ikke at ødelægge noget på sin vej. Men det er erfarne folk, der går nede på jorden, og de ved, hvad de har med at gøre. Vi er i radiokontakt og øjenkontakt med hinanden, og selv om der er forskellige firmaer og forskellige underleverandører, så har de også en fast stab, som vi kender godt, siger Lyager, der både skal være hurtig, præcis og frem for alt sikker.

- Jo hurtigere du kan få sat tingene præcist, jo hurtigere kan du komme videre til den næste ting og få den sat præcist. Du kan sammenligne det lidt med et pitstop i Formel 1 - tingene skal passe, men vi skal tage hensyn til vindretningen, vindstyrken og sikkerheden. Kranerne kan maksimalt klare 20 sekundmeter, men ét er, hvad de kan klare, et andet er, hvad det, vi løfter, kan, og hvordan vinden er. Det indretter vi os jo efter, siger han, mens han kører kran fire hen ad sporet til dok fire.

Alle timer tæller

Her skulle efter planen ligge et skib - en havarist, som har meldt sin ankomst for at få hjælp. Skibet er imidlertid forsinket et par timer, og det betyder, at mandskabet i dokken og i kranerne får ekstra travlt, når skibet ankommer, for det er værftet, der skal hente den manglende dok-tid. Sådan er betingelserne i et marked, hvor konkurrencen er benhård.

- Vores kraner kører hele tiden - i hvert fald 12 timer i døgnet, og hos os tæller alle timer. Vi vinder vores ordrer på, at vi er færdige til den tid, vi siger, vi er færdige. Skal vi hente et par timer, så henter vi et par timer, siger Jon Lohmann, tidligere Lindø-mand og nu teknisk chef for 150 mand i Fayards produktion.

17 af dem er kranførere, der arbejder efter rotationsprincippet, og det passer Martin Lyager fint, at han den ene dag stiger til tops i 50 tons kranen og den næste i 100 tons-kranen.

- Du kan sammenligne det med biler. Der er ikke to biler, der kører ens - sådan er det i grunden også med kraner.

Den gamle kran er i fuld vigør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce