De billige gule plader


De billige gule plader

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Også fynboerne har fundet ud af, at man kan få en større bil for de samme penge, hvis nummerpladen er gul i stedet for hvid.

Per Weiskvist, direktør, Bilcenter Fyn A/S, der sælger Citroën, Mazda og Suzuki:

- Vi har et stigende salg af biler på gule plader til private. Vi har jo både Suzuki og Citroën, som er de modeller, der henvender sig til private.

- Jeg tror, det er fordi danskerne siger fra over for afgiftssystemet. Og det synes jeg er glædeligt.

- Hvis det kun bliver erhvervsdrivende, der har mulighed for at købe biler på gule plader, så vil vi pludselig se mange momsregistrerede i Danmark. Det er jo næsten den eneste mulighed, almindelig mennesker har for at købe en fabriksny bil.

Jesper Larsen, C.A.Larsen, Tarup, sælger Peugeot:

- Vi mærker også øget interesse for biler på gule plader fra folk med specifikke kørselsbehov. Efterspørgslen er bl.a. drevet af den meget høje registreringsafgift i Danmark. Dem, der vælger at købe en bil med gule plader til privat kørsel er folk, der har et kørselsbehov, hvor det giver mening at have en bil uden bagsæde, og som føler sig brandbeskattet.

- Jeg tror, at grunden, til at man overvejer at ændre loven, er en blanding af misundelse og ønske om flere afgiftskroner i statskassen.

Karsten Nielsen, direktør i Toyota Middelfart:

Karsten Nielsen mener, at cirka 20 procent af de gulpladebiler, som Toyota Middelfart sælger, er til private. Det er især modellerne Corolla Sportsvan, Avensis Sportsvan og RAV4, der får gule plader på. Kunderne er typisk folk i pensionsalderen.

- Men det er ikke så dramatisk, som det bliver gjort til. Kunden sparer jo penge her og nu, men får jo også en mindre frihedsgrad - der må kun være to i bilen. Så det er ikke sådan en fed forretning, og jeg tror ikke, at staten mister særligt mange penge på det. Jeg synes ikke, man skal være så forarget over, at der er mulighed for det.

- Havde de ikke købt en bil på gule plader, så havde de måske købt en lille bil i stedet. Når de køber en større bil, får de jo også en bil med større sikkerhed.

Karsten Nielsen nævner som eksempel, at en kunde vil bruge cirka 170.000 kroner på en bil. Så kan de købe en Co-rolla Sportsvan på gule plader - og så får staten 62.000 kroner i moms og afgifter - eller en Toyota Yaris - så får staten cirka 82.000 kroner i moms og afgifter. Det er altså en forskel på 20.000 kroner. Men efter fire års brugerafgifter på 5040 om året, er de penge tjent ind.

- Jeg synes, det er at skyde gråspurve med kanoner. Hvis alle havde købt BMW'er, så kunne jeg se det, men det gør de jo ikke. Det her er en politisk legesag.

De billige gule plader

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce