Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


De billige gule plader i fare


De billige gule plader i fare

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et flertal i Folketinget er klar til at sætte en stopper for private danskeres køb af biler på gule plader til nedsat afgift.

Det seneste år er salget af biler med gule plader til private næsten fordoblet, og De Danske Bilimportører forventer, at 2004 vil nå et nyt rekordniveau med et salg til private på 9300 biler. Det svarer til, at hver 13. solgte bil i Danmark købes på gule plader af private, skriver dagbladet Børsen. Bilerne kan købes helt legalt, hvis man ikke har brug for bagsæder, og derfor er ordningen attraktiv for enlige, par uden børn eller som bil nummer to.

Med de gule plader undgås registreringsafgiften på 180 procent, og i stedet betales som hovedregel kun 30 procent i afgift til staten. Ordningen er åben for alle, for der er intet krav om, at man er erhvervsdrivende.

Det er især biler af mærkerne Suzuki, Toyota og VW, der sælges med gule plader. Og ifølge Bent Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører, er der ikke tale om traditionelle kassebiler, men komfortable biler med en totalvægt over to ton, som har alt det moderne udstyr.

Den pludselige stigning i salget af biler på gule plader til private vækker politisk bekymring, og skatteminister Svend Erik Hovmand (V) tvinges nu til at redegøre for situationen og modeller, som kan begrænse salget.

Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, SF og De Konservative anser det for underligt, at husstande med en eller to beboere kan køre bil langt billigere end resten af befolkningen. (ritzau)

De billige gule plader i fare

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.