Det er vigtigt for danskernes identitet at støtte velgørenhed. Også selv om friværdien falder og priserne stiger, siger forsker i forbrugers adfærd.
Danskerne giver penge til velgørenhed, selv om priserne på fødevarerne stiger, og friværdien svinder ind. Hverken Unicef, Dansk Røde Kors eller andre større organisationer, som Ritzau har talt med, mærker et fald i danskernes trang til at støtte mennesker i nød. Snarere tværtimod.

Folkekirkens Nødhjælp oplever ifølge indsamlingschef Kenneth Kamp Butzbach, at danskerne især støtter velgørenhed, når de har færre penge mellem hænderne.

- Lidt forenklet sagt ser vi, at danskerne køber nye køkkenener, når de har flere penge, men støtter velgørenhed, når de har færre, siger han.

At vi gerne køber geder og sponsorbørn skyldes ifølge forsker i forbrugeradfærd ved CBS Heidi Boye, at danskerne har behov for at vise menneskeligt overskud uanset økonomiske op- og nedture.

Hun pointerer, at det er en del af danskernes forbrugeradfærd at vise omverden, når de støtter en god sag. Behovet for selviscenesættelsen stiger især, når andre mennesker rammes af nød.

- Mange mennesker støtter en god sag, fordi de kan signalere til andre mennesker, at de gør noget godt for andre. Se blot, hvordan mange danskere hænger billeder af deres sponsorbørn på køleskabet, siger Heidi Boye.