Dahl Engineering har brugt et tocifret millionbeløb på at lave et sæde, der gøre livet let for minibusser og taxaer
Et indbygget barnesæde beregnet til busser, minibusser, taxaer og andre køretøjer, som transporterer børn i erhvervsmæssig sammenhæng, skal gøre livet lettere for chauffører, der ellers skal flytte sæder frem og tilbage, alt efter, om der er børn med.

Det er dansk udviklet af Dahl Engineering, og fem år har det taget at opnå den endelige godkendelse for produktet, som introduceres på de europæiske markeder om kort tid.

Hybridsædet fungerer på den måde, at chaufføren på under tre sekunder kan omdanne et almindeligt bus- eller taxasæde til et godkendt barnesæde ved at klappe ryglænet ned. Et barnesæde, som vel og mærke er godkendt til alle aldersklasser, fra ni måneder til den alder, hvor børn ikke længere behøver at sidde i barnesæde.

En løsning, som Dahl Engineering indtil videre er alene på markedet med - i hvert fald, når det handler om at være E-godkendt til alle aldersklasser.

Helt anden verden

Direktør Claus Dahl Pedersen mener, at hybridsædet opererer i en helt anden verden end ellers, hvor en vognmand måske skal investere i 20 barnesæder, som skal flyttes rundt og ud og ind af bussen, hver gang den skal bruges til noget andet end børnekørsel.

- Forestil dig, at en chauffør et par gange om dagen skal køre frem og tilbage til centralen for at flytte barnesæder ud og ind af bussen. For det første får han sikkert ondt i ryggen af at bære på alle de sæder, for det andet skal hans chef jo også betale ham løn, for den tid, han bruger på at slæbe rundt på barne­sæder, siger Claus Dahl Pedersen.

Hybridsædet kan, ifølge direktøren, omdanne en minibus til børnekørsel på under et minut - og oven i købet er løsningen så fleksibel, at det ikke betyder noget, at børnene har forskellig størrelse eller alder.

Enkelte større bilvirksomheder som eksempelvis VW tilbyder godt nok en løsning til firmaets egne modeller i forvejen, men ifølge Claus Dahl Pedersen har løsningen slet ikke samme fleksibilitet og lethed. Fordelen ved hybridsædet er desuden, at det kan indpasses i stort set hvilket som helst mærke minibus.

- Minibusserne købes jo ofte uden sæder, som bliver eftermonteret, og for vores produkt er det lige meget, om det er en Fiat eller en VW, hybridsædet kan passes ind uanset mærke. Og prisen bliver ikke væsentligt højere. Vores beregninger siger, at ekstraudgiften, som vil være på omkring 2500 kroner pr. sæde, er tjent ind i løbet af meget kort tid, forklarer Claus Dahl Pedersen.

Store forventninger

- Ingen andre firmaer kan på nuværende tidspunkt tilbyde en så nem og sikker løsning, og derfor har vi et forspring til eventuelle konkurrenter. Men det har været hårdt at nå så langt. I fem år har vi kæmpet med at blive godkendt, og undervejs var vi tæt på at give op flere gange, fordi der skal gennemføres så meget dokumentarbejde og andet, så man tror det er løgn. Men nu er vi nået igennem, og vi tror virkelig på produktet, siger direktør Claus Dahl Pedersen, som ikke vil ud med det præcise tal for, hvor meget udviklingen af hybridsædet har kostet - men at der er tale om et tocifret millionbeløb, vil han gerne medgive.

Medvirkende til troen på at hybridsædet får succes er, at EU i øjeblikket har udstedt en lang række dispensationer omkring sikkerhedssæder i minibusser, taxaer med flere.

Claus Dahl Pedersen forventer, at der på længere sigt bliver strammet op på lovgivningen, og det kan blive gennembruddet for det nye sæde.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Dyre dukker