Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Dansk modes fremtid er i Kina


Dansk modes fremtid er i Kina

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danske forbrugere får færre penge til modetøj, mens kineserne har stor appetit på luksus

Danskerne har fået færre penge mellem hænderne til modetøj. Det kan mærkes hos de danske virksomheder og designere - men i Kina går udviklingen den modsatte vej, siger Mette Knudsen, konsul og leder for mode- og designteamet i Kina.

- Det seneste år har der været en vækst i luksusvarer på 43 procent i Kina. Kineserne har fået mange flere penge, og de er ikke bange for at bruge dem. Husstande i Kina bruger 80 procent af deres indkomst på forbrug. Det er der ikke ret mange danske husstande, der gør, siger Mette Knudsen.

Dansk mode præger allerede gadebilledet i Shanghai, hvor Mette Knudsen bor. Butikker med dansk tøj, smykker og sko er langt fra et særsyn i de store kinesiske byer.

- I Kina er de danske mærker Vero Moda, Jack & Jones og Ecco lige så kendte mærkevarer som for eksempel Nike og Adidas - også In Wear og Matinique er kommet godt med. Folk kender efterhånden mange af de danske mærker, siger Mette Knudsen.

Flere og flere danske modevirksomheder er gået fra bare at producere varer i Kina til også at åbne egne butikker på det store marked. Senest har smykkedesigneren Ole Lynggaard åbnet en butik i Shanghai, ligesom for eksempel Sand og Pilgrim også har slået dørene op i Kina.

Indtil nu har det været mainstream-mærker, der har haft størst succes i Kina, siger Michael Hillmose, eksportrådgiver hos Dansk Textil & Beklædning:

- De mest designorienterede, visionære virksomheder er rigtig gode til at eksponere sig selv, men deres omsætning er ikke så stor. Når man ser på forbrugerne, der køber tøj, så er der selvfølgelig nogen, der køber det dyre designertøj, men der er altså rigtig mange, der køber tøjet i det lidt billigere segment. Det er klart, at der er der, man kan skabe den store omsætning.

Virksomhederne Bestseller, IC Companys og BTX Group er de suverænt største eksportører af dansk tøj målt på omsætning. (ritzau)

Dansk modes fremtid er i Kina

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.