Mængden af gaskøretøjer er fordoblet i EU siden 2006 og har nu rundet en million.

Svenskerne bruger det, tyskerne bruger det, og italienerne er helt tossede med det. Biler, der kører på gas vinder frem flere steder i Europa som et alternativ til de traditionelle benzin- eller dieselbiler.

En opgørelse, som Dansk Gasteknisk Center har lavet for HMN Naturgas, viser, at antallet af indregistrerede gasbiler i EU-landene mellem 2006 og 2012 blev fordoblet fra en halv til en hel million.

Til sammenligning havde Danmark blot 14 indregistrerede gasbiler sidste år, og selv om De Danske Bilimportører kan melde om et salg på 24 gasbiler i løbet af de første otte måneder af 2013, så er vi fortsat kilometer efter Sverige og Tyskland.

Ifølge den seneste opgørelse fra NGVA Europe i juni kunne de fremvise henholdsvis 44.321 og 96.349 gasbiler.

- Der har været en anden politisk vilje til at have fokus på det her. Indtil for kort tid siden var det nærmest umuligt rent afgiftsmæssigt at lancere gasbiler i Danmark.

- I Sverige har man eksempelvis satset på gasbusser i den kollektive trafik, hvor der herhjemme alene har været politisk fokus på elbilerne, påpeger chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen fra De Danske Bilimportører.

Spørger man HMN Naturgas, som sidder på to tredjedele af det danske naturgasmarked, koster den danske tilbageholdenhed på miljø- og klimakontoen.

- Man går glip af en mindre C02-udledning, en mindre partikeludledning og mindre støj. På sigt kan man komme til at køre på opgraderet biogas, som har et CO2-udslip på nul, påpeger administrerende direktør Susanne Juhl.

Hun mener ligesom Tejs Laustsen Jensen, at udbredelsen af gas på vejene skal komme fra erhvervslivet og den offentlige sektor, som med deres store indkøb af køretøjer kan gøre det attraktivt at bygge gastankstationer langs det eksisterende naturgasnet.

Dem findes der kun tre af i dag.

- Vi oplever, at der er meget stor grøde og interesse omkring gas i den tunge transport. Vi har gang i cirka ti projekter, og det vigtigt for os, at der er en efterspørgsel.

- Vi vil ikke bygge en infrastruktur, hvis der ikke også er nogen, der køber nogle gasbiler, forklarer Susanne Juhl.