Coloplast må sænke forventningerne til årets resultat efter hård konkurrence og problemer med ny organisation. Aktien styrtdykkede oven på de dårlige nyheder.
Coloplast, som sælger sygeplejeprodukter, måtte mandag meddele fondsbørsen, at virksomheden ikke kommer til at omsætte så meget som ventet i 2008. Salget ventes nu at vokse med syv procent mod tidligere otte. Det skyldes fortsat pres på urologiforretningen i Europa og stigende konkurrence inden for hud- og sårpleje.

Også indtjeningen bliver mindre, idet den såkaldte overskudsgrad daler fra 16-17 procent til 15 procent. Overskudsgraden går primært ned som følge af lavere salg, men virksomheden har heller ikke endnu kunnet høste ventede gevinster ved en udflytning til Ungarn.

Coloplast dannede i 2006 organisationen Global Operations for at gøre produktionen globalt mere effektiv. Men man har endnu ikke set de ønskede forbedringer økonomisk på dette felt. En nærmere analyse skal klarlægge årsagen til de manglende resultater.

Aktierne i Coloplast dykkede med op mod 15 procent på de forringede udsigter.