Verdens 100 mest værdifulde varemærker er kåret. Coca-Cola er nummer ét med en anslået værdi på 333 milliarder kroner. Flere skandinaver gør sig bemærket.
Coca-Cola er verdens mest værdifulde varemærke. Læskekoncernen topper igen i år listen over de 100 mest værdifulde varemærker på verdensplan med en anslået værdi på omkring 333 milliarder kroner - eller næsten 67 milliarder dollars.

Lige i hælene på Coca-Cola kommer computergiganterne IBM og Microsoft, som begge nærmer sig en værdi på 300 milliarder kroner. Industrikoncernen General Electric er nummer fire, mens finske Nokia er nummer fem på listen. Nokia, som producerer mobiltelefoner, er vurderet til 180 milliarder kroner.

Ingen danske mærker markerer sig på listen, men det gør vores svenske naboer til gengæld. H&M er ny på listen på en 22. plads, mens Ikea er kravlet fra plads nummer 38 til 35 siden sidste år. Top ti ligner til forveksling sidste års liste - eneste nyhed er højdespringeren Google, som har taget turen fra plads nummer tyve til plads nummer ti.

Det kræver en mindsteværdi på omkring 16 milliarder kroner at gøre sig fortjent til en plads blandt de 100 største varemærker, som hvert år opgøres af Interbrand og Business Week. USA slår også i år sin position fast som en supermagt i varemærkernes verden. 52 ud af top 100 er amerikanske.