Hos Kai Thor Catering er fortrolig coaching blevet en del af medarbejderplejen
Medarbejderudvikling

Det kan betale sig at tage sig godt af medarbejderne. Det er holdningen i cateringfirmaet Kai Thor, som holder til på Svendborgvej i Odense S.

Her ansatte ledelsen i april 2008 - midt i en lidt turbulent tid uden en egentlig køkkenchef - Vivi Sonne Borgersen. Ikke for at styre de ansatte i køkkenet.

Men for at styrke dem.

- Fundamentet i virksomheden er jo medarbejderne, argumenterer Vivi Sonne.

Med i værktøjskassen til virksomheden havde hun en uddannelse som coach.

Den gør hun nu ivrigt brug af. For coaching er blevet et stående tilbud til medarbejderne - både hvad angår private og arbejdsmæssige mål og problemstillinger.

- For har man problemer privat, så smitter det jo også af på det arbejdsmæssige, mener Vivi Sonne, der også har titlen sales manager på visitkortet.

Løsningen har de selv

I begyndelsen kunne hun mærke, at kokke og køkkenassistenter lige skulle finde ud af, hvad det der "coaching" gik ud på.

- Men der er endnu ikke nogen, der har sagt nej til at blive coachet, fortæller Vivi Sonne, der selv forklarer processen som en samtale, hvor hun med særlige spørgeteknikker får folk til at finde løsningen i sig selv.

- Vi har hvert menneske nogle værdier, som vi måske ikke er bevidste om, mener hun, der flere gange har oplevet, at en ansat er kommet med ønsket om at blive coachet mod et bestemt mål, som så i virkeligheden viser sig at være et helt andet.

- Jeg gik i min egen verden

En af dem, der har taget imod tilbuddet, er 23-årige Simon Haastrup.

Trods sin unge alder har han allerede været godt syv år i virksomheden. Og da Vivi Sonne kom ind i billedet, var han kørt lidt fast.

- Jeg gik lidt i min egen lille verden, fortæller Simon Haastrup, der begyndte som elev, men i dag har titel af eventkok.

- Det hele var bare det samme og det samme. Da jeg var i lære, da ville vi alle sammen enormt gerne, men pludselig begyndte folk at sige fra. Og det er frustrerede hos en ung mand, der synes, det er sjovt, når der er røg og damp i køkkenet.

Gennem coachingforløbet kom Simon Haastrup frem til, at der måske manglede lidt selvtillid. Og han endte med at tage en samtale med sin chef.

- Han kunne godt se, at han måske manglede at komme ind og give et skulderklap, fortæller Simon Haastrup, som føler, at han fik noget brugbart ud af sceancen.

Både anerkendelse. Og hjælp til at holde gejsten.

- Alternativet var, at jeg var blevet endnu mere demotiveret, mener han.

Strengt fortroligt

At Simon Haastrup selv tog snakken med sin chef, var en nødvendighed.

Coachingsamtalerne med Vivi Sonne er nemlig fortrolige. Der er ikke noget, der bliver båret videre. Med mindre den ansatte beder om det, når der ved coachingens afslutning laves en handlingsplan.

- Coachingen kan jo handle om private ting, som folk ikke ønsker, at direktøren får noget at vide om, siger Vivi Sonne.

Der er dog grænser for, hvad hun går ind. For der er ikke lighedstegn mellem rollen som coach og psykolog.

- Jeg vil selvfølgelig altid tage en medmenneskelig snak, understreger Vivi Sonne.

Hun oplevede da også, at folk var hurtige til at betro sig, da der først blev lukket op for muligheden. Og hun mener, at det har haft en positiv effekt. At folk i firmaet ved, at der er nogen, der lægger mærke til, hvordan de går og har det.

- Der er forståelse for, at alle i huset er ambassadører for virksomheden. Alle er vigtige og en del af helheden. Og det giver resultat på bundlinjen.
  • Fyens Stiftstidende