Champagnesalget i Danmark er faldet med omkring 20 procent i 2009 sammenlignet med året før. Der er dog fremgang at spore hos specialmærkerne.
Den boblende vin, champagnen, er på tilbagetog i Danmark. Interessen for champagne er dog lidt højere i Danmark end i resten af Europa, hvor eksporten er faldet med 28 procent i 2009. Det vurderer Mads Rudoft, der er indehaver af importfirmaet Pétillant og ejer af vinbutikken Skål.

- Nedgangen er væsentligt lavere i Danmark end i resten af verden. Det passer nok med, at i Danmark er champagnesalget faldet med cirka 20 procent i 2009 i forhold til året før. Men både i 2008 og 2009 har det været ganske vanskeligt at være champagneeksportør, siger Mads Rudolf.

Den primære årsag til det stagnerende champagnesalg er først og fremmest, at danskerne ikke gider betale for de dyre vine. I stedet søger kunderne mod de billigere mærker og de mere unikke flasker.

- Det er klart, at finanskrisen har ramt champagnebranchen ekstra hårdt. Men champagnesalget kan blive reddet af en priskrig, og man kan også se en fremgang i det specielle segment af champagnetyper, siger Mads Rudolf.

Det er dog ikke alle dele af branchen, der har det lige hårdt. Cirka 75 procent af alt champagne kommer fra de store vinhuse. De sidste 25 procent bliver produceret af mindre bønder. Og de selvstændige bønder og købmænd har oplevet fremgang, fastslår Mads Rudolf.

- Der er en stigende bevidsthed omkring økologi og en stigende interesse for champagner, der har en bestemt historie. Derfor oplever de små sælgere fremgang i markedet. Danskerne har fået øjnene op for de helt specielle produkter, siger Mads Rudolf.

Claude de Jouvencel, der er formand for den franske sammenslutning af vin- og spirituseksportører, FEVS, meldte tidligere ud, at 2009 var et katastrofeår for champagnebranchen.