Carlsberg fik et overskud 2009 på 9,4 milliarder kroner mod otte milliarder kroner i 2008.
Den danske bryggerigigant Carlsberg kom godt af 2009 trods den økonomiske krise.

Koncernen fik et overskud på 9,4 milliarder kroner - mod otte milliarder i 2008.

Koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen er tilfreds med resultatet.

- Vi var godt forberedt på 2009, da vi havde identificeret sikring af indtjeningen og forbedring af pengestrømmen som vores topprioriteter for året. Resultatet for 2009 viser, at det er lykkedes os at nå disse mål, siger han i en kommentar.

Ifølge Carlsberg betød "grundig planlægning og nøje gennemførelse af planerne", at Carlsberg ikke led mere under finanskrisen.

Bryggerigiganten var kun i mindre grad påvirket af de udfordrende markeder og samtidig i stand til at øge sine markedsandele, hedder det.

Carlsberg klarede sig bedst i Asien, hvor koncernen voksede en anelse - mens forretningen til gengæld gik en anelse tilbage i Europa.

I 2009 øgede Carlsberg sin markedsandel på de fleste markeder i Asien og Østeuropa, herunder især i Ukraine og Rusland, og bevarede overordnet sin markedsandel i Nord- og Vesteuropa.

Gruppens ølvolumen steg seks procent til 116,0 millioner hl. Nettoomsætningen faldt en smule til 59,4 milliarder kroner mod 59,9 milliarder kroner i 2008.