Bryggerikoncernen Carlsbergs resultat for første kvartal ligger på niveau med ledelsens egne forventninger - tilkøb har øget omsætning kraftigt.
Bryggerikoncernen Carlsbergs resultat for første kvartal betegnes af selskabet selv som godt og på niveau med ledelsens forventninger. Omsætningen steg med 25 procent til 11,8 milliarder kroner, primært som følge af tidligere tilkøb. Den egentlige vækst i den oprindelige forretning begrænser sig til en procent.

Målt i volumen steg ølsalget med 34 procent, drevet af en stigning på 39 procent fra tilkøbte aktiviteter og et fald i den oprindelige forretning. Mængdesalget før tilkøb faldt på de europæiske markeder.

Det er blandt andet prisstigninger på øl i 2008 og begyndelsen af 2009, der hjælper omsætningen frem.

Carlsberg oplyser, at man har vundet markedsandele i Østeuropa og Asien og fastholdt den overordnede markedsandel i Nord- og Vesteuropa.

Resultatet af den primære drift steg til 788 millioner kroner - en stigning på 400 millioner kroner. Carlsberg forklarer en stigende indtjening med effektiviseringer i hele koncernen.

- I årets første kvartal, der traditionelt er lille, har vi fortsat fokuseret på at nedbringe omkostningerne og opnå effektiviseringsforbedringer for at sikre indtjeningen og forbedre pengestrømmen, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen, Carlsberg.

Selskabet fastholder sine forventninger til hele året.