Jens Christiansen har som kaptajn i A. P. Møller stået med kommandoen over mangt et Lindø-skib, og onsdag var han med på en unik busrundtur, da Café Stiften rykkede til det gamle værftsareal, hvor industrieventyret blomstrer igen

2,4 millioner kroner.

Det var udskrivningen, da kæmpen af en portalkran på Lindø for nylig trængte til nye hjul.

- Så spurgte jeg, om de nu også kom og ville have vinterhjul, lød det lunt fra Carsten Aa, administrerende direktør i Lindø Port of Odense, da han onsdag var guide på en unik busrundtur på det store industriområde i Munkebo.

Fyens Stiftstidende havde rykket sin Café Stiften til Lindø, som er en magnet for virksomheder og menigmand, men det hører til sjældenhederne, at menigmand får adgang til det gamle værftsareal, hvor flere end 100 virksomheder i dag blomstrer, og hvor alting - herunder regningerne på nye hjul - bare er stort. Stort som i meget stort.

Lindøs kraner

Under busrundturen kom Carsten Aa med et væld af imponerende tal, ikke mindst om kraner på Lindø.Hal Øst, som er 212 meter lang, har i loftet en kran, der kan løfte 700 tons.

Lindøs mobile kran vejer 500 tons, har 96 hjul og er 70 meter høj. Den kan løfte 150 tons.

Portalkranen har kostet 350 millioner, og kranføreren sidder i 70 meters højde og kommunikerer med fire mand, når der løftes.

Portalkranen er konstant online med DMI, fordi det blæser noget heftigere i toppen af kranen end på landjorden.

Den gamle portalkran blæste omkuld under december-orkanen i 1999, da det halve af Lindø sad til julefrokost.

Den blæste 500 meter, ødelagde næsten et nybygget skib, men mirkauløst kom ingen til skade.

 

Clementine

Denne onsdag fik 100 læsere chancen for i busser at komme rundt på området, der er sikkerhedsreguleret tæt på samme skala som en lufthavn. En af dem, der frydede sig over at se det enorme og mangfoldige industrieventyr udfolde sig, var Jens Christiansen fra Hårslev på Nordfyn.

Den 66-årige tidligere kaptajn hos A. P. Møller har tilbragt mange timer og uger på Lindøværftet og nød ikke mindst at se både den ene, anden og tredje dok være fyldt med skibe, der ligger til reparation hos Fayard.

- Jeg var hos A. P. Møller i 43 år, og jeg var kaptajn i de 16 og sejlede over hele verden, Asien, Europa, USA - det hele. Jeg sejlede de store containerskibe, og jeg var meget glad for at komme på Lindø og kom her, når vi fik et nyt skib herfra. Så tog vi til værftet og var i tre uger op til afleveringen for at lære skibet at kende og tage på prøveture. Og skibene fra Lindø var Rolls Royce-modeller - det var toppen, og så kunne alting lade sig gøre på Lindø. Men sådan er fynboer jo, lød det smilende fra den tidligere kaptajn, mens han kiggede ud over området.

- Vi var alle sammen kede af det, da Lindø lukkede. Det var virkelig trist, og det er fantastisk at se, at der er så meget liv her igen. At det ikke bare er tomme bygninger, men at der virkelig sker noget.

6600 arbejdspladser

Og det bliver der ved med, fastslog Carsten Aa, da han efter rundturen fortalte mere om planerne for området og svarede på spørgsmål fra publikum.

Målt i omsætning er Lindø i dag Danmarks tredje største havn (Aarhus og Esbjerg er større), og med udvidelser i form af både havneareal og nye bygninger, har Lindø på ingen måde tænkt sig at skrue ned på tempo eller alsidighed og fleksibilietet.

- Vi genererer i dag 6600 arbejdspladser, og vi skal blive endnu større og genere endnu flere produktions-arbejdspladser. Jeg tror, at vi vil se de traditionelle havne blive mindre, og havne som vores vokse. Esbjerg og Odense er de helt store vækstmotorer i forhold til andre havne, sagde Carsten Aa, der både vil intensivere salg og udlejning.

I skrivende stund er seks nye haller ved at skyde i vejret på Lindø-området.

- Og er det ikke nok, og bliver der brug for flere haller, så bygger vi seks eller 12 mere, lød det fra direktøren.

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.