Britisk invasion i direktørklassen

Jaguar rykker atter ud i overhalingsbanen med XJ, den tredje Jaguar i træk med et moderne, nyskabende design.

Britisk invasion i direktørklassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye XJ ligner sidste udkald for Jaguar. Derfor dropper briterne retro-stilen og kigger fremad med ny teknik og dristigt design

Knap 67 år efter D-dag, hvor engelske styrker gik i land på strandene i Normandiet, er briterne i færd med endnu en invasion, der skal sætte Tyskland ud af spillet. Fremover skal Jaguar ikke bare være for en lille klike af grånende mænd med hang til kaminpassiar, five o’clock-tea og charmeklud om halsen. Der skal nye kunder i butikken, og der er ingen tvivl om, hvem fjenden er. Tyske biler som BMW 7-serie, Audi A8 eller Mercedes S-klasse skal have kam til bundesligahåret. Det er en vanskelig operation, der kræver en bil, som kun tyskerne plejer at kunne lave dem.

Men hvis nogen kan sætte de sydtyske kontinentalkrydsere ud af spillet, er det den nye Jaguar XJ.

Lad os udløse spændingen straks: Den splinternye Jaguar XJ kører ikke så godt, som den ser ud - den kører bedre.

Vi har prøvet Jaguar XJ 5,0 V8 Portfolio til 2.168.680 kroner, som er en fuldstændig ny bil, der designmæssigt er noget mere ung at se på end forgængeren. At der er tænkt nyt, og at der er tænkt ungt, kan man se en række steder. Bl.a. på forlygterne, der ikke længere er de klassiske dobbeltlygter, men mere dynamiske lanterner, som vi også kender fra sportsvognen, XK og XF.

Agterude er der en snert italiensk flair over den smarte hæk, men der er tale om en firesæders sedan, som skal genoplive tanken om sportslige sedaner fra Jaguar. Formsproget er nyt fra baglygter til kølergrill og et rungende goodbye til den fortærskede retro-stil, som har præget tidligere XJ-modeller.

XJ er da også et storslået automobil, der tager sig pompøs ud foran ethvert mindre palæ. Chefdesigner Ian Callum har skabt et nyt formsprog for Jaguar, der på samme tid er potent med svulmende buler og elegant med lange, lave kurver, der giver XJ et sportsligt, coupélignende udtryk.
Jaguar rykker atter ud i overhalingsbanen med XJ, den tredje Jaguar i træk med et moderne, nyskabende design.
Jaguar rykker atter ud i overhalingsbanen med XJ, den tredje Jaguar i træk med et moderne, nyskabende design.

Fremragende førerplads

Bag rattet vil enhver ergoterapeut vende tommelen op for kørestillingen, der aldrig har været bedre i nogen Jaguar. Man sidder behageligt i Chesterfieldstolen, der indstilles elektrisk og holder styr på alt fra slanke ladies til store lorder. Men på bagsædet er den fem meter lange Jaguar alligevel mere snæver i snittet, end en skrædder fra Savile Row vil være bekendt.

Betjeningen er der ikke noget pop over. Modsat konkurrenternes omstændelige joysticks har Jaguar samlet de fleste funktioner i en trykbetjent skærm, der gør det relativt let at betjene radio, kørecomputer og navigation. Udstyret omfatter også delikatesser som panoramasoltag, 20 tommer fælge, sæder med varme eller kulde og et bastant stereoanlæg fra Bowers & Wilkins med 1200 watt. Det er derfor med et flagrende Union Jack i baghovedet, vi starter den ottecylindrede motor og åbner et nyt kapitel i historien om Jaguar.

Jaguar XJ er nemlig en cocktail af lige dele sport og komfort, som en Jaguar bør være det. Den styrer præcist, holder kursen støt, mens fjedrene forekommer en anelse for hårde, så traditionelle Jaguar-kunder vil føle sig stødt. Til gengæld er det let at styre vognen rundt på krogede biveje: noget, som i øvrigt er ganske fornøjeligt, bortset fra antiskridsystemet, der griber meget tidligt ind, når chaufføren har øjnet en mulighed for et stævnemøde med et skarpt sving.
XJ er en firedørs sedan, men dyrker coupéstilen som Mercedes CLS. Bortset fra den gumpetunge bagkofanger minder den bagfra lidt om en Lancia.
XJ er en firedørs sedan, men dyrker coupéstilen som Mercedes CLS. Bortset fra den gumpetunge bagkofanger minder den bagfra lidt om en Lancia.

Karismatisk V8

Den 5,0 liters maskine har 385 hestekræfter og bundtræk, som passer fint til en luksuslimousine. Så med den kan XJ-ejeren komme af sted til konferencer i fjerne lande i ro og mag. Og motoren har kræfter nok til at få en Lancaster-bomber på vingerne. I Jaguar er den altid koblet sammen med et sekstrins automatgear med enorm spændvidde. I de lave gear springer den frem som en tiger. I de høje skridter den af sted som en kamel på en usædvanlig langbenet gearing. Den motors force er lynhurtige overhalinger med en lyd så rund og blød, som når Paul Potts synger arier. Men prøv så lige at bruge den tunge højre fod, og den store kat kvitterer med et diskret brøl. Og af sted kommer vi. Det tager kun 5,7 sekunder at nå 100 km/t, hvis man er ved at komme for sent til eftermiddagsteen. Ulempen er en tørst, der giver respekt på en britisk pub, og ikke er mere end syv km/l ved daglig kørsel.
En stor del af årsagen til agiliteten er en ret lav vægt. Som tidligere er karrosseriet 100 procent i aluminium, nittet, limet og forstærket med dele i magnesium.
En stor del af årsagen til agiliteten er en ret lav vægt. Som tidligere er karrosseriet 100 procent i aluminium, nittet, limet og forstærket med dele i magnesium.

Letvægtsmaterialer

En stor del af årsagen til agiliteten er en ret lav vægt. Som tidligere er karrosseriet 100 procent i aluminium, nittet, limet og forstærket med dele i magnesium, i alt gir det godt 1750 kg. Det er nærmest bagatelcifre i forhold til BMW og Mercedes og lavere end selv Audi, som ligeledes er lavet i aluminium.

Den sportslige fremfærd og det langstrakte coupeagtige design gør såmænd også XJ til en konkurrent til biler som Maserati Quattroporte og Porsche Panamera. Ikke mindst hvis man vælger topmodellen med kompressor og 510 hk.

Malurten, ud over lidt begrænsede pladsforhold agter og en stivbenet affjedring, er, at kvaliteten fortsat ikke helt er på niveau med tyskerne. Hverken når det gælder dumpe dørsmæk eller valg af materialer i detaljen. Og så måske priserne, som ikke ligefrem er lave og i nogle tilfælde er højere end konkurrenterne.

Det rykker dog ikke ved, at det er D-dag igen, og Jaguar har allerede solgt 14 XJ’ere til danske kunder. Rule Britannia, som englænderne synger.
V8-motoren på 5,0 liter yder 387 heste af den hårdtarbejdende slags. Til gengæld vil de på pubben hele tiden sige: Man skal være glad, hvis XJ kører syv km/l.
V8-motoren på 5,0 liter yder 387 heste af den hårdtarbejdende slags. Til gengæld vil de på pubben hele tiden sige: Man skal være glad, hvis XJ kører syv km/l.
Trods bilens anseelige dimensioner er pladsen på bagsædet ikke imponerende.
Trods bilens anseelige dimensioner er pladsen på bagsædet ikke imponerende.
Instrumenteringen i XJ er kogt ned til to enkle ure med en lille infoskærm i midten. Den buede træliste op mod forruden giver associationer til den maritime verden.
Instrumenteringen i XJ er kogt ned til to enkle ure med en lille infoskærm i midten. Den buede træliste op mod forruden giver associationer til den maritime verden.
Instrumenteringen i XJ er kogt ned.
Instrumenteringen i XJ er kogt ned.

Britisk invasion i direktørklassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce