Det første generationsskifte i Haustrup-familien gik ikke godt. Måske er det derfor, at de seneste to har været meget velforberedte

Det er ikke mærkeligt, at Steen Haustrup interesserer sig for, hvordan en generation overdrager familiens virksomhed til den næste.

Han behøver ikke at lede længe efter eksempler, for hans egen familie har prøvet flere gange - og ikke altid med et godt udfald.

Hans farfar, N.J. Haustrup, grundlagde emballagevirksomheden Haustrups Fabrikker, der blev en af Odenses allerstørste arbejdspladser med flere end 2000 ansatte.

Ingen ønskede at sælge

Begge sønner var med i ledelsen af virksomheden, men alligevel blev den i 1969 solgt til svenske PLM.

- Der var egentlig ingen af parterne, der virkelig ønskede, at familien skulle sælge. Det er et eksempel på et generationsskifte, der ikke lykkedes, siger Steen Haustrup.

Han var ikke involveret dengang, men siden har han prøvet flere af familiens generationsskifter på egen krop.

Hans far, Poul Haustrup, havde overtaget den del af emballagekoncernen, der lavede aluminiumsprodukter, og som nu hedder Plus Pack.

Eksemplarisk skifte

Da Steen Haustrup var 36 år gik han og faderen i gang med et generationsskifte, som betød, at sønnen overtog posten som administrerende direktør tre år senere i 1985.

Steen Haustrup havde forud en HA/HD-uddannelse og havde desuden gennemgået et lederkursus på den ansete lederskole IMD i Schweiz. Desuden havde han over 10 års praktisk erfaring i forskellige brancher.

- Det forløb simpelt hen eksemplarisk. Forberedelsen og hans indstilling til mig betød, at det lykkedes rigtig godt, siger Steen Haustrup.

Da han selv kom lidt længere op i årene, tog han grundigt fat i spørgsmålet om familievirksomhedens fremtid.

Blandt andet deltog han sammen med sin hustru og deres børn, Camilla Haustrup Hermansen og Anders Top Haustrup, på et firedages-kursus på IMD.

- Et generationsskifte kræver frem for alt tid og planlægning, siger Steen Haustrup, som sammen med børnene brugte 10 år på at forberede og gennemføre deres skifte.

Det fandt endeligt sted i december 2015, da Anders blev administrerende direktør, mens Camilla er direktør for forretningsudvikling marketing samt medlem af bestyrelsen.

Unge skal have et alternativ

På det tidspunkt havde både bror og søster været i virksomheden i flere år.

- Vi var enige om, at de begge skulle sikre sig en god uddannelse og skabe en karriere på egen hånd. De er nødt til at have et alternativ til familievirksomheden. Og så skal de gøres interesseret i at lede en familievirksomhed, det kommer ikke automatisk.

- Men den ældre generation kan også trække tiden ud ved at sende spørgsmål i udvalg, fordi han i virkeligheden ikke har lyst til at gå, siger Steen Haustrup.

  • Byline

    Af:

    Jeg er journalist på Fyens Stiftstidende/Fyens.dk og skriver især artikler om det fynske erhvervsliv. Tidligere har jeg arbejdet på Dagbladet Børsen, Månedsmagasinet Penge og Privatøkonomi, Aalborg Stiftstidende og Dagbladet i Roskilde. Jeg er medlem af bestyrelserne for Odense Journalistforening og for KFUM-Spejderne Gråbrødre Gruppe i Odense. Jeg er født i Fredericia men bor nu i Åløkkekvarteret i Odense i et gammelt hus, som jeg ejer sammen med min kone, der er freelancejournalist og især arbejder for Fagbladet 3F. Vi har to voksne børn.

Mere om emnet

Se alle
2
- Min far er en tæt ven

- Min far er en tæt ven

1
- Jeg ville ikke arbejde hos far

- Jeg ville ikke arbejde hos far

6
- Jeg gør ikke som far

- Jeg gør ikke som far