REGNSKAB: Store investeringer skal nu forrente sig hos fynsk for- handler
Det har været økonomisk op ad bakke, siden PH Biler, Lindegaardens Auto og Weiskvist Biler fusionerede i starten af 2001.

Første år gav et mindre underskud og andet år et overskud på blot 71.000 kroner.

Nu er der kommet lidt mere fart på indtjeningen. 2003 firdobledes driftsresultatet til 1,9 millioner kroner, mens årets overskud efter skat blev i underkanten af 785.000 kroner.

Det fynske bilcenter, der sælger biler på Peder Wessels Vej og Svendborgvej i Odense samt i Nyborg og Ringe, har i dag forhandlingen af Mazda, Suzuki og Citröen.

- Men vi kan sige, at det har kostet os penge at starte hvert år. Efter fusionen overtog vi forhandlingen af Citröen fra Poul Orluff, og sidste år måtte vi faktisk starte forfra med Mazda efter, at alle forhandlere var blevet opsagt, fortæller administrerende direktør og medejer Per Weiskvist.

Det lykkedes Weiskvist & Co. at beholde forhandlingen af bilmærket, men det blev det blev på helt andre betingelser. Importøren stillede krav om nye skilte, inventar og retningslinjer.

Bilcenter Fyn har måttet investere i uddannelse af personale og opstart af de nye mærker.

Over to år er den kortfristede gæld steget fra 28 til knap 35 millioner kroner, og investeringen i materielle anlægsaktiver har kostet over 1,5 millioner kroner igennemsnit pr. år.

- Vi er nu inde i en positiv udvikling med stadig flere ansatte som følge af en stigende tilgang på reparationssiden. Det følger af det stigende salg på alle tre bilmærker, siger Per Weiskvist.

Flere ansatte

På to år er antallet af ansatte steget fra 48 til 73, og investeringen i såvel mere personale som uddannelse forventes at smitte af på indtjeningen de kommende år.

- Vi er blevet mere rutinerede og bedre til at reparere de nye mærker, men vi kan altid blive bedre. Jeg forventer dog et større overskud i 2004, siger Per Weiskvist.

De positive forventninger skyldes også den stigende tendens inden for nybilsalget, der forventes at vare ved hen over efteråret.

Sidste år var den fynske forhandler den bedst sælgende Suzuki-forhandler i Danmark, og mærket sælger fortsat godt, fortæller Per Weistkvist.

- I perioder har det været de bedst sælgende bilmærke herhjemme. I øjeblikket er det på en aktuel 3. plads.

Det er især Firehjulstrækkeren og den lille Suzuki Alto til 105.000 kroner, der er utrolig populær, siger den fynske bilforhandler.

Han forventer, at forårspakke, begyndende opsving og de gode muligheder for låneomlægning vil sætte yderligere fart i det opsparede købsbehov, der følger efter et par år med få solgte biler.
  • fyens.dk