Radio- og tv-producenten Bang & Olufsen leverer et dårligt regnskab for 2007-08. Det var på forhånd ventet, fordi virksomheden ad flere omgange har sænket sine forventninger. Men heller ikke udsigten for det indeværende år er for god: uændret eller bedre indtjening ganske vist, men også en lavere omsætning.

- Regnskabet og resultatet ligger i tråd med det, der senest er meldt ud. Men i forhold til forventningen ved starten af året er det selvfølgelig skuffende, lyder vurderingen fra Bang & Olufsens nye adm. direktør, Kalle Hvidt Nielsen.

Han er netop tiltrådt i jobbet pr. 1. august og vil i løbet af efteråret præsentere en plan for virksomhedens fremtid.

Samlet fik virksomheden i året frem til 1. juni 2008 en omsætning på 4,1 milliarder kroner - en tilbagegang på næsten 200 millioner kroner i forhold til året før. Indtjeningen på den primære drift styrtdykkede fra 530 millioner kroner til nu blot 195 millioner kroner. Og i regnskabsårets sidste kvartal måtte man endda acceptere et underskud.

De tre største markeder for radio- og tv-forretningen, Danmark, Tyskland og Storbritannien, gik tilbage i omsætning med i alt 228 millioner kroner, mens det nordamerikanske marked gik 34 millioner kroner tilbage. Til gengæld har man haft vækst i for eksempel Rusland, Schweiz og Frankrig. Bang & Olufsen taler om en "udfordrende markedssituation", hvor en afmatning er sat ind. Spørgsmålet er, om B&O selv har medskyld i problemerne. Direktøren erkender, at virksomheden vurderede forkert med nogle af de nye produkter, som B&O sendte på markedet sidste år. Han henviser til, at nye tv-modeller tilsyneladende var mindre, end forbrugerne ønskede sig. (ritzau)