Det er gået så godt og så stærkt i Kina, at Arla Foods er parat til at fordoble kapaciteten på en ny mælkepulverfabrik i Hohhot, som netop er taget i brug.
Arlas topchef Peder Tuborgh har som mål, at joint ventureselskabet Mengniu Arla i Kina i løbet af nogle få år vil dække 10 procent af det attraktive mælkepulvermarked for Kinas stadig mere købedygtige milliardbefolkning.

Under et besøg på selskabets nystartede fabrik i Hohhot i Indre Mongoliet sagde Peder Tuborgh tirsdag, at fabrikken er bygget og taget i drift på rekordtid.

- Jeg vil være skuffet og bekymret, hvis vi ikke allerede om et år er igang med at drøfte en udvidelse af fabrikken til det dobbelte, sagde Peder Tuborgh.

Pulverfabrikken er mindre kopier af Arlas to fabrikker i Videbæk og i Svenstrup ved Aalborg, og Arla satser på at vinde markedsandele fra Kinas to største mejerier på pulverområdet, Sanlu og Yilli.

Selv topcheferne i Arla har haft åndenød ved at betragte den eksplosive vækst som samarbejdspartneren, det privatejede Mengniu-mejeri, har haft. Mælkekoncernen er kun ni år gammel, men sidder i dag på 43 procent af drikkemælk (UHT) og har en børsværdi i Hong Kong på over 30 milliarder kroner.

Det er en lille gren af dette mejeri - pulverafdelingen - som Arla samarbejder med. Arla sidder på 49 procent og Mengniu på 51 procent af selskabet.

- Omsætningen har ligget på cirka 500 millioner kroner det seneste år, og resultatet er plus/minus nul, siger Peder Tuborg. Han henviser til, at den løbende afsætning af produkterne betaler den bankfinansiering på 230 millioner kroner, som var nødvendig. Ved selskabets start skød Arla kontant 85 millioner kroner ind.