Anlægsgartner får fødekæde til at vokse

Birkely Anlægsgartner har som regel flere lærlinge end de tre, som virksomheden er normeret til. Én af de nuværende fire lærlinge er Tommy Jørgensen (bagest), og i forgrunden ses anlægsgartner Christian Struck. Foto: Kim Rune

Anlægsgartner får fødekæde til at vokse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hos Birkely Anlægsgartner kan de mærke, at det er svært at skaffe faglært arbejdskraft og for at sikre fødekæden i branchen, har Birkely som regel flere lærlinge, end virksomheden er normeret til.

AUNSLEV: Hvad gør man, når der er kamp om arbejdskraften i den branche, man er i, og presset ser ud til at blive endnu større?

Man sørger for selv at bidrage til fødekæden.

Det ræsonnement er de nået frem til hos Birkely Anlægsgartner, som i stigende grad mærker, at det er svært at skaffe faglært arbejdskraft.

- Det er et problem, vi alle sammen har for tiden. Gode medarbejdere kan vi altid bruge. En god faglært medarbejder, om det så er til grøn og planter eller til grå og belægning, mand eller kvinde. Vi kan altid bruge gode folk, siger Jesper Birkely, der grundlagde virksomheden i 1991.

Gennem tiden har han gjort sig en vigtig erfaring.

- For 10 år siden troede vi, at det var vigtigt at have maskineriet i orden, men det er det ikke længere, for det kan vi leje os frem til, og det er ikke noget problem. Nej, det er medarbejderne, der er vores vigtigste ressource. Det er det helt sikkert, slår Jesper Birkely fast.

Derfor har han også erkendt, at det er nødvendigt selv at bidrage til at løse problemet med at skaffe kvalificerede folk.

Vi har typisk fire eller fem lærlinge, for vi er begyndt at have tanken om, at hvis vi ikke kan finde de gode faglærte folk, må vi selv udklække dem.
Afdelings- og HR-chef John Møller Pedersen, Birkely Anlægsgartner
Nomineret til EY Entrepreneur Of The Year
Birkely Anlægsgartner fra Aunslev ved Nyborg er nomineret til EY Entrepreneur Of The Year 2019 i hovedkategorien.

Kriterierne for at være med her er:
  • Entrepreneuren er ejer/medejer af et dansk aktie- eller anpartsselskab og har haft det overordnede ansvar i mindst to år. Selskabet må gerne være børsnoteret.
  • Virksomheden har eksisteret i mindst tre år.
  • Virksomheden har ved udgangen af det seneste regnskabsår minimum 20 ansatte.
  • Virksomheden skal have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår.
  • Det seneste regnskab skal udvise en positiv egenkapital og et positivt resultat.
Munke Mose Park midt i Odense er et nyt lejlighedskompleks i de bygninger, hvor der tidligere har været teknisk skole. Bygningerne er i dag ejet af Tasfo Selskaberne, og de første lejligheder var klar til indflytning i marts i år. Birkely Anlægsgartner står for belægning uden for komplekset. Foto: Kim Rune
Munke Mose Park midt i Odense er et nyt lejlighedskompleks i de bygninger, hvor der tidligere har været teknisk skole. Bygningerne er i dag ejet af Tasfo Selskaberne, og de første lejligheder var klar til indflytning i marts i år. Birkely Anlægsgartner står for belægning uden for komplekset. Foto: Kim Rune

Medarbejdere får fokus

John Møller Pedersen, der er afdelingschef og HR-ansvarlig, som beskæftiger sig med belægning, fortæller, at Birkely Anlægsgartner er normeret til at have tre lærlinge.

- Men vi har typisk fire eller fem, for vi er begyndt at have tanken om, at hvis vi ikke kan finde de gode faglærte folk, må vi selv udklække dem. Det vil sige, at hvis der kommer den rigtige kandidat, tager vi også gerne den sjette ind, siger John Møller Pedersen, som fortæller, at ud over den høje andel af lærlinge, så er der meget fokus på at holde på de faglærte medarbejdere.

- Medarbejderne får mere og mere fokus. Meget mere fokus end for bare tre år siden. Både i forhold til rekruttering og fastholdelse. Blandt andet med jule- og sommerfester, køre gocart eller at få fodboldbilletter til OB. Der sker noget næsten hver måned, og vi laver rigtig meget, for at de skal synes, det er fedt at være ansat, og at det ikke bare er en arbejdsplads, siger John Møller Pedersen, som dog erkender, at der ikke bliver gjort meget brug af de forskellige tilbud.

- Men det handler meget om at sende et signal, forklarer han.

En anden ting, der er vigtig hos Birkely Anlægsgartner, er, at afstanden mellem personalet på kontoret på Åløkkevej ved Aunslev og gartnerne, der kører ud til kunderne, hele tiden skal minimeres.

Anlægsgartnerne Christian Struck og entrepriseleder Ingelise Jochumsen. Foto: Kim Rune
Anlægsgartnerne Christian Struck og entrepriseleder Ingelise Jochumsen. Foto: Kim Rune

Bryder kløft ned

- Vi gør meget ud af at være informative. Mere end vi har været før, for medarbejderne efterspørger information. Det er noget af det vigtigste for dem, fortæller Jesper Birkely, og det er John Møller Pedersen enig i.

- Vi snakker meget om at få brudt den usynlige kløft ned mellem kontoret og marken. Det er så vigtigt, at det ikke er dem og os. Det gør vi blandt andet ved hele tiden at være nærværende. Vende tilbage, når der bliver ringet til kontoret og sørge for, at en anden tager over, hvis der er nogen væk fra kontoret, fortæller afdelingschefen.

- For er der noget, der kan genere en anlægsgartner, så er det, hvis han eller hun bliver forhindret i at arbejde på grund af manglende information eller maskineri, der ikke virker. Vi skal hele tiden være tilgængelige og nærværende.

Birkely Anlægsgartner er nomineret som Entrepreneur of the Year. Et par af kriterierne er, at virksomheden skal have mindst 20 ansatte og have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår. Foto: Kim Rune
Birkely Anlægsgartner er nomineret som Entrepreneur of the Year. Et par af kriterierne er, at virksomheden skal have mindst 20 ansatte og have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår. Foto: Kim Rune

Interesse er vigtig

Jesper Birkely og John Møller Pedersen nævner flere gange, at det er svært at få faglært arbejdskraft. Gode medarbejdere, som de også udtrykker det. Men så er 10.000 kroners-spørgsmålet jo, hvad en god medarbejder er?

Her er de fuldstændig enige om, at en god medarbejder møder til tiden. Og udviser en særlig interesse for faget.

- Og det sidste dækker jo egentlig det første. For hvis man er interesseret i sit fag, kommer vedkommende til tiden. Jeg vil sige, at hvis en medarbejder er interesseret i sit fag, løser næsten alt andet sig, siger Jesper Birkely.

- Det handler meget om indstillingen. Om man tør kaste sig ud i noget, man ikke har prøvet før i stedet for at sige, at det kan jeg ikke finde ud af, eller det tør jeg ikke. Vi når rigtig langt, hvis der er interesse.

Jesper Birkely har særlig god erfaring med at ansætte tidligere landmænd.

- De er vant til at tænke selv og finde løsninger. De er nogle rigtig gode medarbejdere, fortæller han.

Men det er svært at svare på, om det er det faglige eller indstillingen, der er vigtigst, når der skal ansættes en ny medarbejder.

- Det er helt sikkert en kombination. Men vi vil hellere ansætte én, der har viljen, men ikke evnen end omvendt, siger John Møller Pedersen.

- Vi gider ikke at ansætte en garvet anlægsgartner, som ikke vil lave noget. Så hellere ansætte en person med mindre erfaring, men som brænder for det og virkelig vil det.

- Vi tænker hele tiden i købmandsskab.Sådan siger afdelingschef John Møller Pedersen fra Birkely Anlæsgartner, og godt købmandsskab indebærer blandt andet, at tingene skal laves rigtigt fra starten, så antallet af sager
- Vi tænker hele tiden i købmandsskab.Sådan siger afdelingschef John Møller Pedersen fra Birkely Anlæsgartner, og godt købmandsskab indebærer blandt andet, at tingene skal laves rigtigt fra starten, så antallet af sager "uden beregning" er minimalt. Foto: Kim Rune
Størstedelen af omsætningen hos Birkely Anlægsgartner kommer fra udbudssager. De andre kundegrupper er erhverv, der tegner årsaftaler og privatkunder, som både kan tegne årsaftaler eller købe ad hoc-opgaver. Foto: Kim Rune
Størstedelen af omsætningen hos Birkely Anlægsgartner kommer fra udbudssager. De andre kundegrupper er erhverv, der tegner årsaftaler og privatkunder, som både kan tegne årsaftaler eller købe ad hoc-opgaver. Foto: Kim Rune
Foto: Kim Rune
Foto: Kim Rune
Foto: Kim Rune
Foto: Kim Rune
Foto: Kim Rune
Foto: Kim Rune
Foto: Kim Rune
Foto: Kim Rune

        Foto: Kim Rune
Foto: Kim Rune

        Foto: Kim Rune
Foto: Kim Rune

        Forside:Anlægsgartner løfter tung opgave:Uddanner nye folk til branchenFoto: Kim Rune
Forside:Anlægsgartner løfter tung opgave:Uddanner nye folk til branchenFoto: Kim Rune

Anlægsgartner får fødekæde til at vokse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce