Analytiker: SAS er bedre til at tilpasse sig færre kunder

I det svære første kvartal - november, december og januar - kom SAS bedre ud end ventet, vurderer SAS-analytiker Jacob Pedersen.

Analytiker: SAS er bedre til at tilpasse sig færre kunder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Luftfartsselskab kom bedre end ventet ud af første kvartal af regnskabsåret 2017/18, vurderer analytiker.

Det fællesskandinaviske luftfartsselskab SAS er blevet bedre til at tilpasse sig perioder, hvor færre rejser med flyselskabet.

Det vurderer SAS-analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank oven på selskabets regnskab for første kvartal af regnskabsåret 2017/18, der er fremlagt tirsdag morgen.

Han peger på, at SAS trods færre passagerer formåede at løfte indtjeningen i kvartalet.

- Det er et rigtig godt eksempel på, at SAS selv i nogle meget foranderlige markedsmiljøer formår at tilpasse sin forretning.

- Selskabet får skåret i omkostningerne og tilpasset antallet af fly, det skal flyve med, så det formår at holde skindet på næsen rent indtjeningsmæssigt, siger han.

Traditionelt har SAS underskud i første kvartal, der dækker over månederne november, december og januar, fordi færre køber flyrejser.

Månederne viste også et underskud på 239 millioner svenske kroner efter skat.

Det er dog ifølge Jacob Pedersen bedre end ventet. Samme periode sidste år havde luftfartsselskabet et underskud på 556 millioner svenske kroner.

Det bedre end ventede resultat skyldes ifølge analytikeren blandt andet valutamedvind.

- Det skyldes, at man afregner brændstof i dollar, og dollarkursen er faldet over de seneste måneder, så det har påvirket SAS positivt.

- Det ændrer dog ikke på, at SAS - renset for det - leverer bedre end ventet, siger han.

Derfor mener Jacob Pedersen også, at SAS nu er bedre rustet til at tage kampen op i luftfartsindustrien, end selskabet har været de seneste 10-15 år.

Alligevel er al krisesnak dog ikke forstummet efter regnskabet.

- Det her er luftfartsindustrien, og markedsforandringerne kommer nærmest fra den ene dag til den anden.

- Det at være et mellemstort skandinavisk netværk med skandinavisk personale og base giver noget strukturel modvind, som SAS også skal kompensere for i fremtiden, vurderer han.

Analytiker: SAS er bedre til at tilpasse sig færre kunder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce