Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Albani vil tappe mikrobryg

Et kram med form som en øl-flaske skal fremover sælge de klassiske pilsnerprodukter fra Albani.
Foto: Royal Unibrew

Albani vil tappe mikrobryg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kikker på gamle opskrifter fra opkøbte fynske bryggerier

Først købte Albani de små fynske bryggerier op og lukkede dem.

Så blev mikrobryggerierne populære og åbnede på stribe.

Nu vil Albani, der imellemtiden er blevet en del af Royal Unibrew, med på trenden af specialøl og mikrobryg.

Det sker i forbindelse med re-design af pilsner-etiketterne på Odense og Classic, en ny kampagne og optakten til bryggeriets 150 års jubilæum næste år.

- Vi har kikket på nogle af opskrifterne fra de gamle bryggerier, Albani har overtaget, og vi har skelet til, at Theodor Schiøtz, en af Albanis grundlæggere, var meget botanisk interesseret og brugte krydderurter fra en have, han havde anlagt ved siden af bryggeriet, siger marketingdirektør Peter Soltoft.

Ingen afsøring endnu

Han kalder det Albanis måde at komme ind i mikrobryggeribranchen uden at gøre præcist som alle andre.

- Men i sig selv er Albani jo faktisk et mikrobryggeri i hvert fald, hvis du sammenligner med amerikanske forhold, siger Peter Soltoft.

Da Albani stadig ikke har et færdigt produkt, vil Peter Soltoft ikke afsløre, hvad der er i brygkarrene til næste år.

Fynsk indeni

I forbindelse med det aktuelle re-design af de klassiske pilsnerprodukter fra Albani, har Royal Unibrew valgt et nyt slogan for Albanis øl, nemlig "Du bliver helt fynsk indeni" og "Bør nydes på Fyn og andre fine steder".

Halvdelen af alle øl, der sælges på Fyn, er fra Albani, og fynboerne er faktisk den bedste reklamesøjle for at få flere til at drikke den lokale favoritøl, mener Royal Unibrew og deres københavnske reklamebureau DDB.

- Fynboer ved godt, hvad der er "deres" øl, men de er storsindede og behøver ikke konkurrere med andre. I stedet for at puste sig op er de mere omsorgs- fulde og kærlige over for hinanden, siger Peter Soltoft.

En øl-krammer

Måske er det københavner-romantik, men Royal Unibrew har så meget tiltro til analysen, at man nu lancerer det nye design med plakater, hvor fynboer krammer hinanden i ølflaske-positur til sloganet "Du bliver helt fynsk indeni."

Det er meningen, at sloganet også skal være en fast del af teksten på Albanis lokale sponsorater.

Albani vil tappe mikrobryg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.