Affaldsanlæg til ny debat: 2500 lastbiler skal køre gennem Odense

Madaffaldet fra de fynske kommuner er til debat - ikke mindst behandling af det, og hvorvidt det skal foregå i privat eller komunalt regi. Foto: Kim Haugaard/Scanpix 2015)

Affaldsanlæg til ny debat: 2500 lastbiler skal køre gennem Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

2500 vognfulde madaffald fra hele Fyn skal køres til Odense, hvis planerne om et nyt affaldsanlæg bliver ført ud i livet - det er næsten dobbelt så mange som først angivet, viser svar fra Odense Renovation - og nu er der tvivl om opbakningen fra de øvrige fynske borgmestre, som skal diskutere sagen på næste fælles møde.

I sagsfremstillingen til politikerne i økonomiudvalget i Odense Kommune var antallet af lastbiler angivet til 1400, men nu viser det sig, at Odense Renovation havde regnet forkert i sagen om et nyt 59 millioner kroner dyrt forpulpningsanlæg til affald fra hele Fyn, som er på tegnebrættet i Odense.

I stedet er der faktisk tale om 2500 lastbiler, som hvert år skal frem - og tilbage - med renovationsaffald. Årsagen er, at kildesorteret organisk dagrenovation (KOD) fylder væsentlig mere, når det bliver omdannet til såkaldt pulp.

Det er netop ambitionen, at madaffaldet skal omdannes til pulp på et nyt anlæg i Odense under Odense Renovation. Onsdag skal politikerne i Odense Byråd beslutte, om Odense Renovation skal etablere et datterselskab til driften af anlægget, som har skabt massiv debat - ikke mindst fordi der allerede eksisterer et privat anlæg i Ringe til 100 millioner kroner.

Affaldet skal i udbud

De to borgerlige rådmænd, Jane Jegind (V) og Søren Windell (K), blokerede i sidste uge for, at Økonomiudvalget traf den beslutning ved at bruge den såkaldte standsningsret, men når sagen senere kommer i byrådssalen onsdag, er flertallet bag på plads.

Jane Jegind har dog stillet en række spørgsmål til borgmesterforvaltningen og håber nu, at svarene kan være med til at overbevise flertallet om at sende affaldet i udbud hos de private aktører på markedet.

- Jeg er af den klokkeklare overbevisning, at affaldsbehandlingen skal i udbud, så vi kan finde den bedste løsning miljømæssigt og til den bedste pris for forbrugerne, siger hun.

Hun har bl.a. spurgt til transporten af de 40.000 ton affald, som anlægget er beregnet ud fra. De mange ton kildesorteret organisk dagrenovation bliver til næsten dobbelt så mange ton pulp, og derfor skal der altså bruges flere lastbiler end først nævnt i sagsfremstillingen til at køre det væk igen. Og det skal netop transporteres videre - til et naturgasanlæg, hvor pulpen omdannes til energi.

Hvis man i stedet bruger det eksisterende private affaldsanlæg i Ringe, skal de 70.000 ton pulp ikke køres videre, da anlægget er placeret op ad Nature Energys anlæg i Ringe, påpeger Venstre-rådmanden.

Hun har i sine spørgsmål til borgmesterforvaltningen også spurgt til, hvorvidt de 40.000 ton affald er medregnet affald fra de øvrige kommuner på Fyn - og hvad konsekvensen bliver for økonomien i anlægget, hvis de andre kommuner vælger ikke at sende deres affald til det nye anlæg hos Odense Renovation.

Anlæg til borgmesterdebat

Det er også spørgsmålet, om de fynske borgmestre ønsker at bakke op om et nyt centralt kommunalt anlæg. Ifølge TV2 Fyn foretrækker både Assens og Nordfyns venstreborgmestre Søren Steen Andersen og Morten Andersen, at man gør brug af en privat aktør, når det fynske affald skal behandles.

Det får nu Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S) til at sige, at affaldsanlægget skal tages op på næstkommende møde blandt de fynske borgmestre i Borgmesterforum.

- Det har været et fælles administrativt ønske om at undesøge muligheden for et centralt fælles anlæg, men det kan godt ærgre mig nu, at det ønske ikke var politisk afstemt. Derfor foreslår jeg, at vi diskuterer det på næste møde, siger han.

Borgmesteren fastholder dog sin anbefaling af, at byrådspolitikerne i Odense lader Odense Renovation, der er ejet af kommunen, etableret datterselskabet på byrådsmødet onsdag.

- Der har været en, syntes jeg, lidt hidsig ideologisk debat om det her på det seneste. Etableringen af datterselskabet er helt centralt, hvis Odense Renovation skal være i stand til at arbejde videre med det, så man kan se om de kan være konkurrencedygtige, siger han.

Affaldsanlæg til ny debat: 2500 lastbiler skal køre gennem Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce