Ændring af fond var ventet


Ændring af fond var ventet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SKIBSKREDITFOND: Planen om at slagte guldkalv blev foreslået i maj i fjor

Det er ikke første gang, staten slagter en gulvkalv i form af en fond, som den har penge bundet i.

Tidligere er det gået ud over Landsbankernes Reallånefond, Søkrigsforsikringen og Dansk Landsbrugs Reallånefond.

Derfor var det nærliggende for erhvervsministeren at foreslå den løsning, da presset på ham og resten af både regering og Folketinget steg i foråret 2004.

På det tidspunkt havde ejerne af Odense Staalskibsværft, A.P. Møller - Mærsk, i sin årsrapport netop skrevet følgende:

Pres fra Esplanaden

"Det må ses i øjnene, at dansk skibsbygning næppe vil kunne overleve uden ensartede europæiske vilkår".

Selv om medejerne af fonden var afvisende, bakkede partier uden om regeringen op om forslaget, og via langvarige forhandlinger er der nu opnået enighed om den nye, mere smidige konstruktion.

Tak til staten

Skibskreditfonden blev oprindeligt stiftet i 1961 af Danmarks Nationalbank, danske pengeinstitutter, forsikringsselskaber, rederier og værfter.

Gennem tiden har den oparbejdet en egenkapital på 8,5 mia. kr. og har i dag et udlån i størrelsesordenen 37 mia. kr.

Undervejs har fonden tjent store summer ved transaktioner, som ville være tilfaldet staten, hvis den selv havde forestået dem.

Derfor er parterne i den nye aftale blevet enige om, at staten får 1,6 mia. kr. som tak for hjælpen.

Pengene skal nu bruges på støtte til blandt andet Lindø og på at oprette Den Danske Maritime Fond, der skal fremme udviklingen i de maritime erhverv for eksempel via støtte til uddannelse og forskning.

Ordrebog tom om to år

På Lindø er man i disse år presset. Selv om ordrebogen er fyldt op til og med foråret 2007, så er dollarkursen lav, og det forventes, at underskuddene både for 2004 og de kommende år bliver både to-og trecifrede, gjort op i mio. kr.

Skal værftet have gavn af statsstøtten, skal den præstere underskrevne kontrakter allerede inden 31. marts i år, hvilket heller ikke synes umuligt, da værftets altdominerende kunde er ejeren selv via dens rederier Maersk Sea-land, Safmarine og Norfolk-line.

Ændring af fond var ventet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce