17.000 brugere: Fynsk virksomhed vil digitalisere byggebranchen

Ajour System har udviklet en række it-værktøjer, der gør det lettere at planlægge og styre arbejdet i bygge- og ejendomsbranchen. Foto: Ajour System

17.000 brugere: Fynsk virksomhed vil digitalisere byggebranchen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med 450 kunder og 17.000 brugere inden for byggeriet har Ajour System skabt sig stor viden om, hvordan tingene foregår på landets byggepladser.

Teknologier ændrer sig, udvikler sig og sætter hele tiden nye standarder for, hvad der kan lade sig gøre. Meget er forandret i den måde, vi har indrettet vores hverdag på, og mens mange brancher har været hurtige til at tage ny teknologi til sig, så går det lidt mere trægt med byggebranchen.

Derfor ligger der et stor potentiale, hvis man med teknologien kan gøre branchen mere effektiv. Det mener René Mortensen, der er direktør og medstifter af Ajour System.

- Den digitale verden inden for byggeriet er kun i sin vorden. Lige nu sker der en masse i designfasen, men når det kommer til udførelsen, så er det folkene ude pladsen, der skaber værdien. Men det er også der, man laver fejlene. Hvis vi med digitalisering kan hjælpe dem, der udfører arbejdet, så vil det være en ubeskrivelig gevinst for hele bygge- og ejendomsbranchen, siger René Mortensen, der i dag i har 450 kunder og 17.000 brugere på systemet.

Han er udlært tømrer og bygningskonstruktør, og som tidligere direktør i MT Højgaard har han et indgående kendskab til byggebranchen.

Grundtanken er, at mange fejl kan undgås, ved at gøre alle nødvendige informationer tilgængelig helt ude på pladsen hos den enkelte håndværker. Midlet er en mobiltelefon eller tablet, og nøglen er et webbaseret system, der hele tiden sørger for, at folkene har de seneste versioner af tegningerne og ikke mindst de ændringer, som altid foretages i en byggeproces.

Tidligere skulle man ud og skifte tegningerne i alle de rigtige ringbind, og senere skulle man sørge for at alle brugte de nyeste versioner fra den seneste usb-nøgle. I dag går alle ind og henter den rigtige version det samme sted, og det giver sikkerhed for, at tingene er korrekte. I princippet har man et website, hvor man deler alle sine filer med de parter, der er på en byggesag.

Det hele begyndte i 2009, hvor det handlede om at styre byggeprocesserne ude på pladsen. Senere kom der også et system til opgavestyring samt drift og vedligehold på eksisterende bygninger. Men det kan også være projektering, udbud og hjælp til at holde styr på priser i forbindelse med licitationer.

Hvis vi med digitalisering kan hjælpe dem, der udfører arbejdet, så vil det være en ubeskrivelig gevinst for hele bygge- og ejendomsbranchen.
René Mortensen, direktør og medstifter Ajour System

Hver dag tikker der tusindvis af informationer ind på virksomhedens servere. Det kan være alt fra tjeklister til statusrapporter eller billeder af en knækket klinke, en løs fuge eller dét sted, hvor malerens pensel ikke nåede helt ud i hjørnet.

- Det giver rigtig mange data, og vi har i forvejen rigtig meget liggende. Ikke mindst i form af billeder men også i form af indberetninger, hvor vi har flere millioner liggende, og derfor begynder det at give mening, at tale om big data.

Systemet er allerede rullet ud i Island og Polen, hvor virksomheden har deres egene kontorer, mens samarbejdspartnere står for salget i Sverige og Norge. Og ifølge direktøren vil Ajour System inden længe være til stede i Tyskland. Målet er at nå ud til hele Vesteuropa i 2020.

- Nu er vi klar til at analysere på store mængde data. Det betyder, at vi rent faktisk kan bruge det som et ledelsesværktøj, og potentialet er enormt i forhold til at styre og holde fokus på de processer, der foregår i byggeriet, siger René Mortensen, der i dag har 27 mand ansat.

17.000 brugere: Fynsk virksomhed vil digitalisere byggebranchen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce