Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


11.000 papegøjeplader

Rigtig mange varebiler kører med papegøje-plader, der er gule og hvide. Det betyder, at der er betalt moms, så vognen må bruges privat.

11.000 papegøjeplader

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det vrimler med papegøje-
nummerplader, der er gule og hvide. Mere end 11.000 biler kører nu med pladerne, som viser, at bilen må køre privat

Papegøjen taler højt. Det var egentlig slut i 1976. Men den gule/hvide nummerplade er tilbage i bilparken, da papegøjepladen, som den populært kaldes, har erstattet papirmærkaten fra Skat, som giver tilladelse til at køre privat i gulpladebilen.

Alle nyregistrerede varebiler bliver nu udstyret med papegøjepladen, hvis de ved siden af erhvervs-kørsel også bruges til en privat kørsel. Og der er 11.210 bilejere, som har købt pladerne siden 1. januar i år, hvor de nye plader blev indført, oplyser Skat til Fyens Stiftstidende.

Regler er ikke ændret

Tallet dækker over alle indregistreringer af både nye og brugte biler, samt ombytninger af det eksisterende papirmærkat til en papegøjeplade.

De nye papegøjeplader kører ellers efter samme regelsæt som varebiler, der ikke bliver brugt privat - og må altså ikke udstyres med bagsæde.

Kun hvis man ændrer brugen af sin gamle varebil, kan man få et sæt billige papegøjeplader til 160 kroner, hvis bilen skal omregistreres fra erhvervsmæssig til privat eller blandet privat/erhvervsmæssig brug. I alle andre tilfælde må man betale fuld pris, som er 1180 kroner pr. sæt.

Der skal fortsat betales de 5040 kroner om året for at køre privat i en gulpladebil, med mindre man vælger at indregistrere den til både privat og erhvervsmæssig brug, hvor man slipper med 2520 kroner.

Det er op til ejeren at anmelde varebilen til Centralregisteret for Motorkøretøjer, om varebilen alene skal anvendes erhvervsmæssigt eller privat- eller blandet privat og erhvervsmæssigt.

For varebiler, der er registreret før den 1. januar 2009, vil den gældende mærkningsordning fortsætte, selv nogle har valgt at skifte fra klistermærke til papegøjeplade.

Historisk fænomen

Papegøjepladerne er i øvrigt et gammelt historisk fænomen, som blev indført i på motorcykler i 1953, mens de fulgte efter på bilerne i 1957. I 1970 stoppede nyregistrering med papegøjeplader.

Folk kunne genregistrere deres varebiler på papegøjeplader i årene efter. Men ordningen ophørte i 1976.

Ordningen er dog noget anderledes end den gamle. En bil udstyret med de gamle papegøjeplader måtte nemlig have bagsæder - men til gengæld ingen sideruder til passagerne på bagerste sæde.

11.000 papegøjeplader

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.