100.000.000 solgt: Dimsen der ændrede fynsk erhvervsliv

Kundeservicechef Helle Kristiansen viser det sparsomme sortiment i anstikker: Seks modeller findes der i alt i hele verden. De store øl-markeder har deres egen traditionelle form - men forskellene er små.
Foto: Yilmaz Polat

100.000.000 solgt: Dimsen der ændrede fynsk erhvervsliv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense-fabrikken Micro Matic har netop produceret anstikker nummer 100.000.000. Men selv om den har skabt det største moderne industrieventyr på Fyn, er der stort set ingen, der ved, hvad det er for en dims.

Det er ikke til at se, hvad den blanke metaldims skal bruges til, eller hvordan den virker.

Genstanden er helt afgørende for serveringen af fadøl, men det er svært at se hvordan.

Det meste af anstikkeren, som dimsen hedder, sidder sædvanligvis skjult nede i fadet - den beholder der rummer øllet.

Ud over at glæde øldrikkere har anstikkeren haft en voldsom betydning for Fyn i mange år.

Dette ene produkt har været helt afgørende for, at Odense-virksomheden Micro Matic udviklede sig fra en lille maskinfabrik til en verdensomspændende koncern.

Successen har været så stor, at Micro Matic netop nu har solgt anstikker nummer 100.000.000 - et hundrede millioner.

Hvad er den til?

Men hvad bruger man den så til?

Kort fortalt er det en slags dobbelt-ventil.

Først sørger den for, at der kan komme CO2 ned i fadet med øl gennem en rund gummipakning, der sidder uden om en metalventil.

Hernede presser CO2-en på øllet. Trykket får det til at stige op i det lange rør på anstikkeren og op i fadets top.

Her har metal-ventilen, som sidder i centrum af gummipakningen, åbnet sig, så øllet kan strømme ud i en slange og ende i et stort glas på bardisken.

Sådan har en anstikker virket i mange år, og der er ikke sket nogen revolutionerende ændringer med den siden Micro Matic indledte produktionen for alvor i 1971.

De gamle ville ikke ændre

Den væsentligste ændring er en øget sikkerhed mod, at man åbner fadet, der er under tryk, ved et uheld.

Anstikkeren er altså ikke Micro Matics opfindelse - i stedet lavede man en rustfri stål-version af et produkt, der blev lavet af de dengang toneangivende engelske fabrikker.

Helt afgørende for successen var, at man lavede produktet i rustfrit stål.

Det var ikke så let at gøre i 1971, og englænderne, der sad på markedet, ville ikke gå væk fra aluminium og messing.

Sendt retur af kunden

Heller ikke Micro Matic havde held med materialet. De første sendinger af anstikkere til det store hollandske bryggeri Heineken blev sendt retur mindst tre gange, før kvaliteten var i orden.

Men fynboerne fandt ud af det, og tiden var med det hygiejnevenlige rustfri stål - især i fødevarebranchen.

Faktisk kan en anstikker holde i 20 år, hvilket gør tallet på 100 millioner ekstra bemærkelsesværdigt.

Sælger alt til fadøl

Anstikkerne købes af bryggerierne, som Micro Matic har en meget tæt kontakt til. Firmaets succes har blandt andet bestået i at udvide paletten. I dag sælger Micro Matic stort set alt, hvad der har at gøre med fadøl bortset fra selve fadet - og så glasset.

Masser af innovation

Selv om hovedproduktet ikke er ændret meget i årtiernes løb, mener virksomheden selv, at den succes skyldes innovation og udvikling.

- Kvaliteten er helt afgørende for vores kunder. De vil meget nødigt have utætte fade stående rundt om på værtshusene, siger den ene af Micro Matics ejere, C.C. Nielsen.

- Vi har konstant forbedret kvaliteten og sænket prisen. Det er sket ved hele tiden at udvikle både produktet og produktionen, så en anstikker i dag er slet ikke det samme, som da vi startede - selv om det kan se sådan ud, siger C.C. Nielsen, der ejer halvdelen af koncernen.

100.000.000 solgt: Dimsen der ændrede fynsk erhvervsliv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce