IH Maskiner i Odense indrømmer, at virksomheden ikke altid får svaret afviste jobansøgere
Der er mangel på mekanikere på Fyn. Alligevel sker det ofte, at René Schmidt ikke får svar på sine jobansøgninger.

Den 44-årige mekaniker har været arbejdsløs i præcis to år og to måneder og er godt træt af at søge stillinger, der allerede er besat.

Han har for eksempel søgt fire forskellige stillinger på IH Maskiners værksted i Odense. Uden at få hverken positivt eller negativt svar.

- Jeg gider ikke at skrive til dem mere, når de ikke engang gider at melde tilbage, siger han.

René Schmidt skrev foruden et klagebrev til IH Maskiner et klagebrev til Jobnet.dk, hvor han fandt IH Maskiners opslag, fordi han mener, at folkene bag jobportalen, der administreres af Arbejdsmarkedsstyrelsen, bør gøre noget.

- Jeg fik svar tilbage om, at de godt kunne se problemet, men, at de ikke kan tvinge virksomhedene til at svare på ansøgningerne, siger han.

Hos IH Maskiner ønsker Bernt Jørgensen, der er chef for værkstedet i Odense, ikke at kommentere konkrete ansøgere. Men han indrømmer, at virksomheden ikke altid får svaret alle ansøgere.

- Vi kan helt klart blive bedre på det her område. Men mange af de ansøgninger, vi får, bærer altså også præg af, at de ledige bare skal have sendt fire ansøgninger af sted om ugen, siger han.

Hvordan er jeres procedure normalt?

- De fleste ansøgere ringer jo til os, og så får vi en snak. Vi ringer selv til dem, som vi inviterer til samtale.

Og hvad med dem, I ikke er interesseret i?

- Dem svarer vi som regel tilbage pr. brev eller mail.

Den forklaring genkender René Schmidt ikke.

- Hvis man kalder det en seriøs virksomhed, der søger seriøse medarbejdere, så har jeg ikke slet lyst til at arbejde for den, siger han.

René Schmidt har efterhånden sendt 260 ansøgninger, og han søger ikke bare på Fyn, hvor han bor.

- Jeg har søgt i både Århus og Varde, men så er arbejdsgiverne bekymrede over, at jeg bor så langt væk, siger han.

I starten skrev han på gult papir i grønne kuverter for at blive lagt mærke til. Og han ringede altid op og spurgte, om ansøgningen var modtaget. Det gør han ikke mere.

- Jeg orker ikke mere. Det er så frustrerende at få at vide, at stillingen allerede er besat, siger han.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Irritation over useriøse ansøgninger

Irritation over useriøse ansøgninger

Tæppebomb ministeren

- En hård proces at være jobsøgende

- En hård proces at være jobsøgende