- Jeg vil ikke betale for at gå på arbejde

Se billedgalleri
Den fynske æbleavler, Flemming Jørgensen fra Øksendrup, har i seks år, hver dag betalt for at passe sit arbejde. For hvert kilo æbler Flemming Jørgensen sælger, taber han nemlig 50 øre. Det bliver til omkring 600 000 kr. om året. Nu råber Flemming Jørgensen vagt i gevær - hvis udviklingen fortsætter, vil danske æbler om få år være erstattet af æbler fra Italien eller Kina.

- Jeg vil ikke betale for at gå på arbejde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Æbleavler Flemming Jørgensen gør alle de rigtige ting. Alligevel kan han ikke tjene penge på at dyrke æbler

Da Flemming Jørgensen sidste år blev kåret som Årets Frugtavler, var det ikke fordi, han tjente penge på sine æbleplantager. Men fordi han er innovativ og gør alle de ting, der skal til for at gøre æbleavl til en god forretning.

Den 39-årige iværksætter var for eksempel den første til at anvende et avanceret ophængningssystem i sine plantager, og så fik han den smarte idé at lægge kompost på jorden omkring æbletræerne for at holde på vandet.

Altsammen noget, der skulle gøre hans plantager i Øksendrup ved Hesselager på Østfyn billigere og mere effektive i drift, så han bedre kan klare sig i krigen mod de tonsvis af udenlandske æbler, der vælter ind over grænserne hvert år.

Det havde han sandsynligvis ikke gjort, hvis han havde vidst, hvor meget verdenspriserne på æbler ville falde.

Efter næsten seks år med underskud, giver Flemming Jørgensen højst sin forretning tre år mere. Så er det slut.

- Jeg elsker mit job, og jeg er virkelig havnet på den rigtige hylde. Jeg vil gøre alt for at blive i det, men jeg vil ikke betale for det hver eneste dag, siger han.
- Vi får hele tiden tudet ørerne fulde om, at forbrugerne gerne vil have dansk frugt. Vi skal bare opnå en krone mere pr. kilo danske æbler for, at det kan betale sig at blive ved med at dyrke æbler, og det tror jeg på, at folk er villige til at betale, siger Flemming Jørgensen, som ejer 50 hektar æbleplantage og et professionelt gårdmosteri i Øksendrup.
- Vi får hele tiden tudet ørerne fulde om, at forbrugerne gerne vil have dansk frugt. Vi skal bare opnå en krone mere pr. kilo danske æbler for, at det kan betale sig at blive ved med at dyrke æbler, og det tror jeg på, at folk er villige til at betale, siger Flemming Jørgensen, som ejer 50 hektar æbleplantage og et professionelt gårdmosteri i Øksendrup.
Foto: Tim K. Jensen

Hård konkurrence

Ifølge Laurits Balle, som er direktør for salgsorganisationen Dansk Kernefrugt, der repræsenterer 70 danske æbleavlere, så er Flemming Jørgensens situation langt fra enestående.

Næsten alle avlerne har tabt penge de seneste tre år, fordi lavtlønslande som Kina og Polen har været toneangivende for prissætningen på verdensmarkedet. Altimens omkostningerne til lønninger, energi og sprøjtemidler stiger med raketfart i Danmark.

- De danske æbleavlere bliver ved så længe, de kan låne penge i værdien af deres jord. Men det er frustrerende at høre om, hvor meget fødevarepriserne stiger, når det går den modsatte vej i vores branche, siger Laurits Balle.

Problemet er, at det i gennemsnit koster Flemming Jørgensen 3,50 kroner at producere et kilo æbler, mens han i gennemsnit kun får tre kroner pr. kilo, når han sælger dem.

For blot fem-seks år siden var afregningsprisen 5,20 kroner pr. kilo æbler, men det er med den voksende internationale konkurrence gået hurtigt ned ad bakke.

Så langt ned, at Flemming Jørgensen ligesom mange andre danske æbleavlere sætter penge til hver eneste dag. Til trods for, at hans plantager på i alt 50 hektar er højt effektiviseret og specialiseret i de to sorter Elstar og Jonagored.

- Når det er sjovt, er det ekstra sjovt, når man er stor. Men når krisen kradser, så gør det ekstra ondt på os, siger han.

Uden de store værdistigninger på hans jord havde banken og han selv sagt fra for længst.

Gårdmosteri

Men Flemming Jørgensen er fuld af idéer og gåpåmod. Derfor investerede han forrige år 6,5 millioner kroner i et professionelt gårdmosteri sammen med sin søster, hvor han kan bruge de æbler, der ikke er fine nok til at blive solgt som spiseæbler i supermarkederne. Gårdmosteriet har tiltrukket næsten 900.000 kroner i statsstøtte, og den første store kunde er Dansk Supermarked, hvortil gårdmosteriet leverer fynsk æblemost i glasflasker til den eksklusive Princip-serie i Føtex.

Men der er stadig langt op til de 350.000 flasker, der skal produceres om året, hvis økonomien i mosteriet skal løbe rundt. Til gengæld er der kapacitet til 10.000 flasker om dagen, så der er plads til at drømme, og derfor går Flemming Jørgensen målrettet efter store aftagere.

- Jeg tror på, at vi kan sælge 500.000 flasker om året inden for fem år. Det er en troværdig historie. Æblerne er lige uden for vores dør, siger han.

På trods af udsigterne til yderligere omkostningsstigninger i de kommende år har Flemming Jørgensen for nylig investeret i tre hektar jord, hvor han udelukkende vil dyrke økologiske æbler. Dem kan han nemlig sælge for ca. 10-12 kroner pr. kilo. Men også her bliver konkurrencen fra udlandet hårdere.

Økologi betaler sig ikke

For eksempel er det i flere andre EU-lande tilladt at sprøjte med kobber i økologiske plantager, mens det er forbudt i Danmark. Derfor mener mange danske avlere ikke, at økologi betaler sig.

- Jeg kan blive irriteret over, at det, der skulle være vores redning, bliver udvandet af de udenlandske producenter. Det er ikke rimelige konkurrencevilkår, siger han.

Flemming Jørgensen er overbevist om, at fælles fodslag er vejen frem. Han mener, at erhvervet skal stå sammen og sætte markedsprisen over for de store og stærke supermarkedskæder Dansk Supermarked og Coop, som presser priserne hos de tre store salgsorganisationer, der repræsenterer avlerne.

- Jeg er ikke tvivl om, at prisen stiger igen. Når alle bliver presset, så søger man sammen og hjælper hinanden. Det skal vi udnytte til at få en krone mere pr. kilo. Så vi ikke bliver et lige så let bytte for supermarkedene, siger han.

- Jeg vil ikke betale for at gå på arbejde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce