Gratis lager: Hvor skal du gemme dine ting?

Med Icloud får du udstrakt synkronisering på kryds og tværs af dine dimser, men det er kun relevant for Apple-fans.

Gratis lager: Hvor skal du gemme dine ting?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Lagerplads: Nettet er oplagt til opbevaring og synkronisering af billeder, video og dokumenter. Og det behøver ikke at koste noget.

Din computer er sikkert fyldt med billeder og dokumenter, som det ville være en katastrofe at miste. Så hvis teknikken bryder sammen, hackere bryder ind, eller virus bryder ud, er det godt at have indholdet liggende et sikkert sted. Gerne på nettet, hvor flere lagertjenester kappes om at huse dine data.

Nogle af disse tjenester er skræddersyet til sikkerhedskopiering, men de fleste er beregnet til synkronisering af dokumenter. Du får ikke det bedste fra alle verdener med en enkelt af disse tjenester, og derfor har vi heller ikke udpeget en vinder.

Faktisk giver det god mening at fordele opgaverne, så du f.eks. bruger Google til billeder, OneDrive til Office-dokumenter og Crashplan til sikkerhedskopiering. Alle produkterne kan afprøves uden betaling, og man kommer langt med de gratis løsninger.

Dropbox

www.dropbox.com

Dropbox er nok det mest kendte værktøj til synkronisering af filer. Ideen er, at du får en særlig "dele-mappe" på alle de computere, du bruger. Når du lægger noget i mappen, kopieres det automatisk til nettet - og til dine øvrige computere, så du ikke skal spekulere på, hvad der ligger hvor. Den tilhørende app giver nem adgang fra din mobil eller tablet, og et væld af andre apps og tjenester kan knyttes til Dropbox-lageret. Det er også let at dele filer med andre.

Vi har brugt Dropbox siden starten i 2008, og det virker bare. Hurtigt og enkelt. Dropbox er især velegnet til synkronisering af de dokumenter, du for tiden arbejder med.

Omvendt er tjenesten ikke så smart til sikkerhedskopiering, for hvis du (eller en hacker eller en virus) sletter noget fra en af computerne, forsvinder det overalt.

Tabte filer kan gendannes inden for 30 dage (Pro-abonnement), men det kræver altså, at fejlen opdages i tide.

En anden ulempe er, at Dropbox er fedtet med pladsen. En gratis konto (Basic) giver dig sølle 2 GB, som dog kan udvides ved at rekruttere familie og venner til Dropbox. Ekstra plads kan tilkøbes, og 1 TB koster 61 kr. om måneden, hvis du betaler for et år.

OneDrive

www.onedrive.com

Hvis Windows og Office er en del af din hverdag, er det oplagt at gemme dokumenterne i Microsofts OneDrive, som er tæt integreret med den almindelige filhåndtering. Der findes også apps til Mac og alskens mobile platforme, inklusive de ellers så oversete Windows-mobiler. Ligesom Dropbox skal OneDrive mere ses som en dynamisk "dokument-mappe" end en backup på nettet.

Efter mange års brug oplever vi, at hastigheden er lidt lavere end med Dropbox, men det samme gælder prisen. Du får 5 gratis gigabyte og kan tilkøbe 50 GB for 14 kr. om måneden. For mange vil det dog være mere attraktivt at abonnere på Office 365, der koster fra 46 kr. om måneden. For det beløb får du ikke bare 1 TB lagerplads - men også fuld adgang til Word, Excel, Powerpoint, Outlook og OneNote på en computer (Windows eller Mac) og en telefon.

Endnu bedre bliver det, hvis I er nogle stykker. For 67 kr. om måneden kan programmerne nemlig installeres på hele fem computere, tablets og telefoner.

Med denne pakke følger også Access og Publisher - samt en times Skype-taletid pr. bruger pr. måned. Pakken hedder "Home" og er beregnet til brug i samme husstand, men mange deler regningen med vennerne - og får både Office og rigeligt netlager for helt ned til 13 kr. om måneden.

Google Drev

www.kortlink.dk/nmsw

Hos Google får du 15 GB gratis lagerplads. Det er tre gange mere end OneDrive - og over syv gange mere end Dropbox. Herfra skal dog trækkes den plads, der optages af din Gmail, og det er forholdsvis dyrt at udvide lageret. For eksempel koster 1 TB 85 kr. om måneden inkl. moms.

Til gengæld er der gratis adgang til Googles web-baserede kontor-programmer. De er enklere end Microsofts Office-pakke, men løser nok de flestes behov. Og så er de smarte, når man arbejder flere sammen om samme dokumenter. Det er også gratis at lagre sine billeder og videoer på Google Fotos, og hvis du accepterer en vis komprimering (og en maksimal opløsning på 16 megapixel/1080p), er pladsen ubegrænset.

Overførslen fra mobilen klares automatisk, og den tilhørende app fås både til Android og Iphone (søg i app-butikken efter "Google Fotos").

Som Dropbox og OneDrive er Googles løsning mere til løbende synkronisering end egentlig backup. Google oplyser dog lidt kryptisk, at man "for de fleste filtyper" kan gå op til 30 dage tilbage for at genskabe tabte data.

Icloud Drive

www.kortlink.dk/nmt2

Hvilket netlager, der er bedst for dig, afhænger også af, om du har meldt dig ind i et af de store digitale "økosystemer". Det gælder i særlig grad Icloud, som reelt kun er interessant, hvis du (og gerne hele familien) bruger Iphone, Mac, Apple TV og andre dimser med æble på.

Gevinsten er en masse automatik på kryds og tværs med enkel synkronisering af fotos, dokumenter, musik og programmer. Selve lagerdelen hedder Icloud Drive.

I nyeste udgave af Mac-styresystemet (Sierra) er den integreret i filsystemet, så det, du gemmer på skrivebordet og i dokumentmappen, automatisk kopieres til netlageret. Dette aktiveres ved at vælge: Systemindstillinger - Icloud - Icloud Drive Indstillinger.

Apple giver nu også mulighed for at (sam)arbejde i web-baserede programmer (Pages, Numbers og Keynote), men nogle af disse værktøjer er stadig i testfasen. Man får kun 5 GB gratis plads, så her må de fleste have kreditkortet frem. 200 GB koster 25 kr., mens 1 TB koster 69 kr. om måneden.

Amazon Cloud Drive

www.kortlink.dk/nmt3

Amazons lagertjeneste fungerer anderledes end de fleste andre - og på sin vis mere primitivt.

Her får du en "harddisk på nettet", hvor du frit kan gemme og slette filer, uden at det afspejles i en mappe på din egen computer. Er du typen, der selv vil styre filhåndteringen, vil du føle dig bedre hjemme hos Amazon end hos mange konkurrenter (i særdeleshed Apple). Du kan så lave dine egne automatiserede løsninger - og for eksempel sætte en netværksdisk til at sikkerhedskopiere udvalgte mapper til Amazon-drevet.

Vi testede pakken "Unlimited Storage", der faktisk giver ubegrænset lagerplads. Hele molevitten kan tilgås fra din computer, mobil eller tablet.

Produktet kan prøves gratis i tre måneder, men herefter koster det 60 dollar om året (ca. 400 kr.). Har du store datamængder, du gerne selv vil holde styr på, kan det være en attraktiv løsning.

Crashplan

www.crashplan.com

Vi slutter med en decideret backup-tjeneste - mest for at understrege, at de andre tjenester ikke er egnet til sikkerhedskopiering.

Med Crashplan udpeger du de mapper, der skal kopieres - så sørger programmet for resten.

Det er nemmere end at gøre det selv - og i længden hurtigere, fordi kun ændrede filer overføres. Programmet kan hentes gratis til Windows, Mac og Linux.

Det er også gratis at bruge, så længe du kopierer til et eksternt drev - eller til en vens computer.

Det giver ekstra sikkerhed, at kopien opbevares på en anden adresse, men pladsen er typisk begrænset, og kopieringen foretages kun, når begge computere er tændt og på nettet.

Det optimale er derfor at lægge kopien ud på Crashplans servere.

Det koster fem dollar (ca. 33 kr.) om måneden, men så er pladsen også ubegrænset (jeg er oppe på 3 TB ...), og gamle udgaver af ændrede og slettede filer bliver liggende på lageret.

Intet slettes, medmindre du selv beder om det. En ekstra fordel ved betalingsløsningen er, at du også får adgang til filerne fra din mobil eller tablet (Android og Ios)

Af Søren Bang Hansen,

gear@fyens.dk

Gratis lager: Hvor skal du gemme dine ting?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce