Se hvordan du bedst bruger din bærbare pc - når sundheden skal frem

Den bærbare computer har næsten fortrængt de gamle skrivebordsmodeller. For det er da smart, at man kan hive computeren med ud på terrassen, altanen eller i sommerhuset. Desværre går det ofte ud over helbredet. Den bærbare computer er ikke nær så ergonomisk som skrivebords-udgaven, hvor skærm, tastatur og mus kan placeres frit i forhold til hinanden. Men med enkle midler kan du fjerne de fleste ulemper - og få det bedre med din bærbare:

Få styr på pegepladen

Det føles ikke som en større anstrengelse at trykke på computerens museknapper, men de evindelige gentagelser bliver til en betragtelig belastning. Løsningen er at indstille pegepladen sådan, at museklik udføres med en ganske let berøring af overfladen.

I Windows skal du først klikke: Start - Kontrolpanel - Hardware og lyd - Mus. Herfra kan metoden variere, men typisk skal du åbne fanebladet længst til højre og aktivere "tapping".

På Mac skal du vælge: Systemindstillinger - Pegefelt og sætte flueben ved "Tryk for at klikke". Der er mange flere muligheder i disse menuer. Prøv dig frem, indtil du har en pegeplade, der er skræddersyet til netop dine ønsker.

Brug en mus

En mus er ikke nødvendigvis bedre end den indbyggede pegeplade, men muligheden for at skifte værktøj, og dermed variere belastningen, er en stor gevinst. Nogle mus er optimeret til bærbare, men ofte betyder det bare, at de er mindre end normalt. Det er ikke nødvendigvis en fordel, så vælg hellere den mus, der passer bedst til din hånd.

Den tilhørende modtager er ofte så lille, at den nærmest forsvinder ind i USB-porten, så man bare kan lade den blive siddende i computeren. Hvis du ikke kan afse en USB-port til dette formål, kan du i stedet vælge en mus med Bluetooth, som er standard på de fleste bærbare. Muse-alternativer som Mousetrapper og Rollermouse kan også bruges med bærbare. Det er en kostbar løsning, som typisk kræver et ekstra tastatur, men vi kender flere "muse-ofre", som er blevet smerterne kvit med disse produkter.

Skån dine håndled

Nogle tastaturer har en blød pude, hvor man kan hvile sine hænder. Men løft hellere hænderne, så du ikke knækker i håndleddet. Der er heller ingen grund til at vrikke hænderne af led for at nå diverse taste-kombinationer. Mange genveje bruger Ctrl (Cmd på Mac), Shift og Alt, men alle disse taster findes i begge sider af tastaturet. Derfor kan du sagtens udløse genvejene med to hænder.

Et tredje tip er at bede en bøn indimellem: Fold hænderne på katolsk maner (læg håndfladerne mod hinanden) og vrik og roter fra side til side for at strække godt ud. Dette er ren forebyggelse. Hvis du allerede har smerter, skal du spørge din læge til råds om egnede øvelser.

En sund indstilling

Hvis skærmen er indstillet forkert, belaster den ikke bare dine øjne - men også din nakke. I hvert fald hvis teksten er så lille, at du skal strække dig frem for at læse den. De fleste programmer giver nem mulighed for at zoome ind og ud, men hvis alt er for småt, kan du ændre zoom-indstillingen for hele styresystemet.

I Windows vælger du: Start - Kontrolpanel - Udseende og personlige indstillinger - Skærm. Du kan også gøre alt større (og grovere) ved at sænke skærmens opløsning. Dette gøres ved at højreklikke et tomt sted på skrivebordet og vælge "Skærmopløsning".

På Mac vælges: Systemindstillinger - Skærm - Skaleret.

Hæv skærmen

Den største ulempe ved bærbare er, at skærmen sidder alt for lavt. Hvis du tilmed sidder med computeren i skødet, kan det næsten kun ende med hold i nakken - eller det, der er værre. Er du tvunget til at sidde med pc'en på lårene (f.eks. i tog eller fly), kan du købe et særligt underlag, der stabiliserer og hæver computeren. På den måde undgår du også brændte lår. Du kan også bare bruge din taske, eller hvad du nu har ved hånden. Vær blot opmærksom på, at computeren står solidt fast, og at du ikke blokerer dens ventilations-åbninger.

Til skrivebordet fås forskellige stande, der løfter den bærbare endnu mere, så skærmen kommer op i den korrekte hovedhøjde. Denne løsning kræver typisk et eksternt tastatur, som kan være indbygget i standen.

Brug en ekstra skærm

Hvis du ofte bruger din bærbare på et bord, vinder du meget ved at koble den til en ekstern skærm. Du får både en mere behagelig arbejdsstilling og en større skærm med mere arbejdsrum. Hvis skærmstikket på din bærbare ikke matcher stikkene på din skærm, løses det med en dertil indrettet adapter. Hvis du supplerer skærmen med et tastatur og en mus, vil du opleve den bærbare som en helt anden - og langt mere behagelig - computer, når du bruger den på skrivebordet. Der findes alt-i-en løsninger til formålet (docking-stationer), men det tager ikke lang tid at tilslutte skærmkablet. Andet udstyr som mus, tastatur og printer kan jo forbindes trådløst.

Sid ordentligt - eller stå!

Når du bruger computeren på et bord, skal du sidde oprejst med afslappede skuldre og lade underarmene hvile på bordpladen. Skærmens øverste kant skal flugte med dine øjne. Sæt dig tilbage i stolen, så den støtter lænden, og juster stolens højde, så du sidder med vandrette lår. Brug om nødvendigt en fodstøtte.

Ovenstående er et fint udgangspunkt, men der findes ingen perfekt stilling. Det skulle da lige være "den næste", for nøgleordet her er variation. Allerbedst er det, hvis du også har mulighed for at stå op ved computeren. Ny forskning viser, at stillesiddende arbejde er livsfarligt, også selv om man i øvrigt får rigelig motion.

Heldigvis er hæve-sænke-borde ikke længere en dyr luksus. I Ikea fandt vi en håndsvings-model til 1599 kr., mens udgaven med elektrisk motor koster 2999 kr. (www.kortlink.dk/gzhb). Et hæve-sænke-bord er også en stor gevinst, når man sidder ned, fordi man let kan finjustere højden. De fleste almindelige borde er nemlig for høje til computer-brug.

Husk pauser

En pause kan være noget så simpelt som at lade armene falde ned langs siden, blinke med øjnene og se ud ad vinduet. Disse mikropauser er svære at planlægge, så prøv at gøre dem til en vane. Mindst en gang i timen bør du holde en længere pause på 5-10 minutter, hvor du strækker kroppen og går lidt omkring. Disse pauser kan lettere planlægges. Sæt en alarm på mobilen eller brug et æggeur.

Hvis du får smerter efter længere tids skærmarbejde, skal du søge læge. Flere læger anbefaler, at du måler, hvor længe du kan arbejde uden symptomer - og trækker 10 minutter fra dette tidsrum for at finde din pause-frekvens. Så hvis smerten (selv det mindste ubehag) viser sig efter 30 minutter, bør du holde pause hvert 20. minut. Vi har kun én krop, og det betaler sig i reglen at lytte til den.

  • fyens.dk