Færgefart
Trafikaftalen, som lige er besluttet, går igen udenom Ærø (det skæve Danmark). SF har arbejdet for, at de danske småøer bliver tilgodeset gennem de 200 millioner kroner til statslig medfinansiering af nye færger.

Uligheder er der dog! Rejser man mellem store »elite« byer koster en kilometer pr billet 0.33 øre. Det skal gavne den kollektive transport og bringe flere mennesker til at bruge tog og bus. En færgebillet i Region Syd per rejst kilometer koster 8,81 kroner d.v.s. 26 gange så meget, som man gennemsnitligt skal bruge, når man rejser med den offentlige kollektive transport i resten Danmark.

Nu bør det være Ærøs tur, til at få nedbragt billetprisen til det normale niveau af billetpriser for den offentlige kollektive transport i Danmark. Dette kan ske i en tillægsaftale til den lige besluttede trafikaftale! Biler bør kunne overføres iht. de priser som man aftaler for road-pricing. Så begynder det, at være en ligelig fordeling mellem øerne.

Øer som fik foræret en bro fra staten lever jo godt med det. Alle borgmestre i Region Syd skal støtte dette forslag! Det skal være slut med ikke at tilgodese Ærø i nye trafikaftaler og i modsat fald aldrig forlange at Ærø?s beboere og gæster skal betale overpris på billetten for den offentlige kollektive transport!

Rigsrevisionens beretning om vedligeholdelse af statens broer og veje sender en lussing til både Vejdirektoratet, Transportministeriet og alle os andre. De svar SF og private borgere fik af de to Venstre ministre Troels Lund Poulsen og Karen Jespersen tyder på, at man i ministerierne ikke har styr på/forstår forklaringen på den gamle færgetonnage i Region Syd. Ministeriet har hele tiden haft det overordnede ansvar for Vejdirektoratet og har kunnet følge op på for eksempel resultatkontrakterne og kræve mindst en forklaring.
  • fyens.dk