Samarbejde
Borgmestermødet om den kollektive trafik, som LO Sydfyn havde taget initiativ til, gav store forhåbninger til et fremadrettet forpligtigende samarbejde mellem de fire sydfynske kommuner, Ærø, Langeland, Svendborg og Faaborg-Midtfyn. Kravene til den kollektive trafik på Sydfyn skal overordnet være, at transporten med færger, busser og tog sker koordineret, hyppigt, hurtigt og billigt.

Sydfyn har i den nye trafikaftale, fået et millionbeløb til renovering og vedligeholdelse af broerne, men så er det næsten også sagt. En færgepulje på 200 millioner skal vi kæmpe for at få andele i, og signalpakken, der skal afløse det nuværende ustabile signalsystem, kommer først Svendborgbanen til gode i år 2021!

Idealscenen for Svendborgbanen er at gøre den to-sporet, men det næstbedste er, at der anlægges overhalingsspor mellem Svendborg og Stenstrup, så der ikke proppes med forsinkede tog, der fører til aflysninger og dermed frustrerede pendlere.

De sidste 29 kilometer gamle skinner skal udskiftes i perioden juni-august 2009, så derfor skal der handles hurtigt, hvis overhalingssporene skal anlægges i samme periode!

Et andet flaskehalsområde er og bliver Svendborgsundbroen. Når Svendborgmotorvejen er færdiganlagt inden sommerferien i år, slutter den som bekendt ved Svendborgsundbroen. Her går man fra fire spor til to spor, og det vil uvilkårligt give flaskehalse i myldretiden.

Løsningen kunne være at gøre broen tre-sporet ved, at cykel- og gangstierne bliver inddraget til en ekstra kørebane, som bliver vendt i forhold til trafikmængden, det vi også kalder intelligent trafikstyring. Nye cykel- og gangstier kan så monteres på siderne eller under broen. Alternativet er at bygge en ny cykel- og gangbro over Svendborgsund!

Sydfyn skal derfor handle hurtigt for at få andel i trafikforligets syv milliarder kroner, som ikke er udmøntet endnu!

Jeg glæder mig til samarbejdet med den nye sydfynske trafikmafia!
  • fyens.dk