Fejl kan aldrig udelukkes, når afgørelser beror på menneskeligt skøn, og derfor må vi leve med, at også læger begår fejl. Når lægelige fejlskøn kommer i nærheden af mangel på faglig kompetence, er der imidlertid ikke blot tale om en frygtelig, helt ubeskrivelig tragedie, som den, der i 2004 ramte et ungt ægtepar på Svendborg Sygehus. Der er tale om et så totalt fagligt fejlskøn, at den generelle tillid til lægefaget og det danske sundhedsvæsen kommer til diskussion.

Derfor er det ærgeligt, for nu at udtrykke det mildt, at patientforsikringen skal bruge tre år på at fastslå, at en lægefejl i 2004 kostede en nyfødt dreng livet samtidig med, at hans mor helt unødigt mistede sin livmoder. At den stakkels unge kvinde nu er dømt til måske livsvarige psykiske forstyrrelser kan hænge sammen med den ulideligt langsommelige bureaukratiske proces i patientklagenævn og patientforsikring.

Den ansvarlige læge ventede alt, alt for længe med at gennemføre et akut kejsersnit. Hvis lægerne havde gjort, som de skulle, ville barnet have overlevet, og det unge kinesiske ægtepar kunne have fået flere børn. Nu forlader de Svendborg, hvis sygehus for dem ikke blev indgangen til en lykkelig tid med det første barn, men til en forfærdelig tragedie og til en kronisk psykose for den unge mor.

Naturligvis har man allerede i sygehusledelsen truffet en række foranstaltninger for at undgå noget, der blot kan minde om en gentagelse af denne forfærdende fejlbehandling. Man må gå ud fra, at den skyldige læge administrativt er blevet draget til ansvar, men det er spørgsmålet, om ikke et sådant tilfælde helt automatisk burde føre til en domstolsafgørelse af, om den pågældende fremover er kapabel til at udøve lægefaglige skøn. At lægen måske er fjernet fra sin post i det fynske sygehusvæsen, men fortsat kan arbejde uanfægtet i det danske sundhedsvæsen, er ikke betryggende.

Patientforsikringen udbetaler nu 1,7 mio kr. i erstatning til det unge par, for desværre kan et sygehusvæsen kun sige undskyld med en større eller mindre sum penge. Undskyldes over for det unge par kan den grove fejlbehandling simpelthen ikke. Deres tillid til det danske sundhedsvæsen har man for altid fjernet. Men Sygehus Fyn i Svendborg skylder hele kredsen af brugere en undskyldning for, at sygehuset har dannet ramme om noget, som aldrig burde ske.

Vigtigt er det, at sygehuse på alle områder er udbygget, så de svarer til alle de krav, et af verdens rigeste samfund må kunne stille til sit sundhedsvæsen. Men vigtigere end alverdens lægefaglige viden, teknik og medicin er befolkningens tillid til sygehusenes personale. Vi ved, at læger og andre personalegrupper på vore sygehuse ikke er fejlfri, men vi må kunne have tillid til, at de gør alt, hvad de kan, for patienter, der betror dem helbredet og livet.

H.J.