Kunst
Af Uwe Max Jensen, Skæring Parkvej 514, Egå, kunstteoretiker

n Fyns Amts Avis bragte 5. februar 2009 et debatindlæg med overskriften »Turbo-Erlings vindersag«. I debatindlægget står der følgende: »Vil vi se Erling som en politisk Jens Jørgen Thorsen (Rohdes forbillede) melde sig ud af folkekirken og ind i medierne, fordi tre præster fra Mariager snakker politik i deres juleprædiken?«.

Ovenstående udsagn bygger imidlertid på en misforståelse.

Igennem hele sit liv og virke var kunstneren Jens Jørgen Thorsen stærkt skeptisk overfor både kristendom og islam. Han malede blandt andet Jesus med stiv tissemand på korset, instruerede en film om Jesu sexliv. Og Thorsen fremstillede også Allah som »en snotklat med øjne« og ayatollah Khomeini som »en sortbroget, dansk ko, der blinker knibsk til en rødmende gul tyr med en halvt erigeret grøn pik« ved en maleseance på Holstebro Gymnasium i marts 1989 (Thorsen blev i den anledning overfaldet ad to omgange, og en tyrkisk islamist truede med at slå kunstneren ihjel). Og Thorsen rasede rigtig nok gerne og ofte mod »slynglerne i folkekirken«.

Derfor kom det som lidt af et chok, da det ved Jens Jørgen Thorsens død viste sig, at han rent faktisk var medlem af den danske folkekirke!

Thorsens forhold til Jesus, kirke og religion var altså langt mere komplekst, end den sædvanlige mediemyte lader ane.