Min Mening: Vi er en nation af tilbudsafhængige


Min Mening: Vi er en nation af tilbudsafhængige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Billede
Debat FAA. 

Julemåneden nærmer sig og med den et indkøbsræs i bedste Formel1-stil. Men inden vi træder ind i december, skal visakortene for alvor gløde, når vi på fredag afholder butikkernes amerikanskimporterede festdag, Black Friday.

I 2017 shoppede danskerne for svimlende 2,1 milliarder kroner, hvilket er rekord for mest handlet på én dag. Faktisk har Black Friday bare overgået sig selv, siden det for alvor blev indført i 2015, hvor det dengang også slog den hidtidige handelsrekord for en enkelt dag.

Danskerne elsker tilbud, og vores hjerner er sådan indrettet, at vi nærmest føler velvære, når procenttegnet, %, fylder skiltene i butikkerne. Tanken bliver hurtigt: Penge sparret er penge tjent. Selvom det jo ikke helt hænger sådan sammen. Alle kender det med at gå ind med en indkøbsseddel i en dagligvarebutik og komme ud med det dobbelte antal af varer, som der stod på sedlen.

- Jo jo, men det var jo gode tilbud. Penge sparret er penge tjent.

Og så alligevel ikke. For inden du gik ind i butikken, var det rent faktisk penge, der stod på din konto, som nu står på butikkens konto. Og så kan det da godt være, du synes, at det var billigt med 15 avokadoer for 10's pris. Men hvor mange af de avokadoer når at rådne, inden du får spist dem alligevel?

DR kører lige nu en programserie, der hedder Manipulator. Her fokuserer de på, at cirka 10 procent af de valg, man træffer, er helt bevidste. Resten er mere eller indre manipuleret af vores omgivelser. Varerne i butikkerne er stillet på en helt bestemt måde, der skal lokke og manipulere os til at købe mere. Vi bliver bombarderet med manipulation, og langt størstedelen opfatter vi slet ikke.

Black Friday er en amerikansk tradition, som vi har importeret til Danmark, og den er en stor del af denne manipulation. Eller det vil sige, butikkerne har importeret konceptet til Danmark. For uanset hvad vi tænker om, hvor mange penge vi sparer denne dag, så er det intet i forhold til, hvad butikkerne tjener i sidste ende. Win-win, tænker man. Eller er det i virkeligheden det?

Der har nemlig været historier ude omkring, at butikkerne pumper priserne ugerne op til Black Friday for derefter at kunne køre køtilbud på selv samme varer. Og hvem vil ikke gerne købe et tv, der er sat ned fra 10.000 til 5000? Tricket er bare, at butikken for tre uger siden havde tv'et til salg til en normalpris på 7500.

Mere vil have mere, og butikkerne har nok tænkt: "Hvorfor skal vi nøjes med denne ene dag om året, hvor vi giver danskerne super tilbud eller i hvert fald bare tilbud?"

Nu er de sågar begyndt at opfinde egne begreber: Black week, Black November, Black Tuesday osv. Og hvorfor så det? Butikkerne er superbevidste om, at danskerne er tilbudsmisbrugere. Så jo flere dage med tilbud des bedre. Godt nok er det semidårlige tilbud. Men begrebet "black" er allerede så indprentet i vores tilbudsafhængige hjerne, så vi falder for det. Og butikkerne? Ja, i stedet for én dag om året, hvor tilbuddene er så relativt massive, at fortjenesten ikke er så stor, så kan de fordele det over flere dage og flere varer med knap så markante tilbud, så fortjenesten vokser tilsvarende.

Hvad så? Skal vi boykotte de storkapitalistiske supermarkeder denne dag? Nej, selvfølgelig skal vi ikke det. Du kan jo rent faktisk finde nogle ret vilde tilbud. Men med en sund skepsis og kildekritik, tror jeg, man kan sortere de værste manipulatorer fra. Måske.

Butikkerne er superbevidste om, at danskerne er tilbudsmisbrugere. Så jo flere dage med tilbud des bedre. Godt nok er det semidårlige tilbud. Men begrebet "black" er allerede så indprentet i vores tilbudsafhængige hjerne, så vi falder for det.

Min Mening: Vi er en nation af tilbudsafhængige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce