Investeringer
Foråret byder på forhandlinger om fremtidens investeringer i den kollektive trafik og i den forbindelse er det vigtigt, at også de ældres behov bliver tilgodeset. Mange ældre er helt afhængige af den kollektive trafik, og derfor er det vigtigt, at fx. busser og tog fungerer optimalt, så sårbare ældre ikke isoleres i deres hjem grundet dårlige trafikale forhold. Som situationen er nu, vokser afstanden til de ældres aktiviteter, da de fleste af samfundets tilbud, som hospitaler, apoteker, rådhus osv. centraliseres i byerne. Samtidig trækkes den offentlige trafik væk fra nærområderne og ind til byerne, hvilket giver mange ældre mennesker problemer.

Vi ønsker at sikre en udvidelse af den kollektive trafik, så der såvel i byområder som på landet er et ordentligt netværk af rutebiler, bybusser og tog samt færger til ø-samfundene. Netværket skal sikre regelmæssige afgange på brugbare tidspunkter, så der ikke er urimelige ventetider forbundet med at bruge den kollektive trafik. Er der landområder, hvor der ikke er basis for at opretholde ruter med jævnlige afgange, må vi alligevel sikre den ældre befolkning, ved at tilbyde andre former for kørselsordninger. Mange ældre har desuden særlige behov fx. pga. nedsat bevægelse eller svagt syn og disse behov skal imødekommes, fx. ved individuelle taxaordninger eller handicapkørsel. Samtidig er det nødvendigt, at vi sætter en stopper for prisernes himmelflugt, så også pensionister, som kun har deres folkepension har en reel mulighed for at benytte sig af tilbuddene. Med det seneste trafikudspil fra Socialdemokraterne, »Grøn trafik«, ønsker vi at sikre, at den kollektive trafik kommer tilbage på sporet. Vi vil investere 200 mia. kr. i den offentlige trafik og sørge for, at for hver krone der investeres i veje, skal der investeres to kroner i den kollektive trafik. Det er nødvendigt med massive investeringer, hvis vi skal have glæde af en mere effektiv og udbredt infrastruktur, til glæde for både unge - og ikke mindst ældre borgere.
  • fyens.dk