Kollektiv trafik
Søndag aften kl. 19.46 på Nyborg station: Tog ankommer fra København, en rigtig stor del af passagererne skal fortsætte med bus mod Svendborg. Den ventende bus bliver meget hurtigt fyldt op, chaufføren må lukke døren, da det tilladte antal passagerer med mængder af bagage har klemt sig ind ? dog først efter at den sagesløse mand er blevet overfuset af utilfredse ventende rejsende.

Vi måtte vente i den bidende kulde og blæst til næste bus ? og det hele gentog sig: Mere masen og skæld ud, denne gang nærmede det sig trusler fra nogle af de ca. 30 rejsende, som heller ikke denne gang kunne komme med. På vejen mod Svendborg standsede bussen ved de fleste stoppesteder for at meddele de ventende rejsende i vinterkulden, at de måtte tage den næste bus!

Alt dette og lignende episoder fredag eftermiddag i modsat retning skyldes, at Fynbus har sparet en dublering af busserne i spidsbelastningen væk.

Vi lever i et land, hvor der virkelig er fokus på ungdomsuddannelserne, og heldigvis søger mange unge til Sydfyns store udbud af skoler. Vi har brug for udvikling af lokalområderne med flere arbejdspladser og et bedre skattegrundlag ? det bidrager skolerne til. Vi skal gøre mere brug af den kollektive trafik ? der er mange kunder blandt de uddannelsessøgende. De ? og vi andre ? betaler i dyre domme for en service, som ikke er tilstrækkelig set i forhold til behovet. Endelig skal vi have fokus et bedre arbejdsklima ? det bidrager den pressede situation på Fynbus bestemt ikke til!

Hvor er sammenhængen mellem de mange beslutninger om mål og midler, der træffes for tiden?
  • fyens.dk