Hård kritik af trafikplan


Hård kritik af trafikplan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transport

Det lyder imponerende, når regeringen vil afsætter 150 mia. kr. til investeringer i busser, tog og veje frem til 2020. Men ser man nærmere på tallene, så er der ikke afsat en krone til busser, selv om flere busruter er blevet skåret helt væk, og priserne på offentlig transport er steget uhørt meget. Det er uklart, hvor meget regeringen vil afsætte til jernbanen, selv om togene er nedslidte.

Fyn er helt glemt i en meget overfladisk omtale af letbaner og i et oplæg, som kun indeholder trafikplaner for Hovedstadsområdet og Østjylland.

Skal ret være ret skal regeringen have ros for, at trafikoplægget nævner cyklisterne, den kollektive trafik og at en forkortet rejsetid på en time mellem de større byer i 2020. Men af de 150 mia. kr. er de 60 mia. kr. afsat til Femern Bælt og Metrocityringen i København og 30 mia. kr. til projekter, der er sat i gang.

Det er ringe, og uhyggeligt uambitiøst, når regeringen tvinger pendlere over i bilerne.

At der er nogen, som ikke kan komme på arbejde uden bus. At vi afskærer vores ældre fra den eneste mulighed, de har for at komme rundt og besøge venner og familie. Og at unge ikke har mulighed for at komme ind til deres skoler og uddannelsessteder er fuldstændig overset. Regeringen tager på ingen måde højde for, at mange mennesker får svært ved at komme på arbejde uden offentlig transport, når kommunerne og regionerne må spare busser væk, som det er sket overalt på Fyn.

Dertil kommer, at oplægget ikke indeholder mål for en begrænsning af transportens CO2-udledning.

Det er simpelthen så uambitiøst og stærkt kritisabelt, at vi i LO Odense vil opfordre til en ommer.

Hård kritik af trafikplan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce