n På trods af, at der bestemt er gode ting at sige om EU?s nye klimapakke, er der også alvorlige problemer.
Det gode er, at EU nu helt sikkert kommer til at reducere udledningen af CO2 med 20 procent i år 2020. Det mål var på et tidspunkt i fare, da Tysklands kansler truede med at bakke ud. Men sådan gik det heldigvis ikke.

Hermed er EU stadig forrest i verden og vil kunne gøre en forskel i forhold til USA og Kina, som gerne skal presses med i en international aftale om at bekæmpe den globale opvarmning næste år på det store klimatopmøde i København.

Men - for der er et alvorligt men - redskaberne til at nå målet er elendige.

For det første bliver det muligt for EU-landene at »købe aflad« i ulandene for en meget stor del af reduktionsforpligtelsens vedkommende. Det er usolidarisk og i øvrigt også dumt, da det betyder, at der ikke vil blive investeret i den nødvendige teknologiudvikling i Europa.

For det andet er det meget trist, at der ikke blev sat høje nok krav til bilindustrien. Meget trist faktisk, for transportsektoren er en af de helt store forureningskilder, og der er desværre intet, der tyder på, at der i fremtiden vil komme færre biler på vejene - faktisk tvært imod.

Derfor forstår jeg heller ikke Venstre, de konservative og de radikales medlemmer af EU-Parlamentet, som stemte for alle dele af denne pakke, da den fornyeligt var til afstemning i EU-Parlamentet.
  • fyens.dk