Dengang: Færgehavnen ved Spodsbjerg efter sikring af opmarchbåse 1987

Disse tre herrer berettede 16. september 1987, at overfarten Spodsbjerg-Taars nu var Danmarks mest sikre færgerute. I de to færgehavne, Spodsbjerg og Tårs, var der etableret særlige opmarchbåse, som var beregnet til vogntog, der transporterede farlige kemikalier og giftige stoffer. Skete der et udslip fra disse, ville stofferne blive opsamlet i særlige kar, hvorefter Falck hurtigt kunne transportere dem forsvarligt væk. Om bord på færgerne var der installeret udsugningsanlæg, hvis uheldet skulle ske her. Besætningerne havde været på kursus i at betjene disse anlæg. På billedet ses fra venstre brandinspektør Erik Skov, overfartsleder Johannes Fisker og Falck-leder Leif Ottesen. De står ved siden af den knap, som ved et tryk satte giftalarmen i gang. Af Bjarne Gregersen. Foto: Hans Sturesson/FAA/Rudkøbing Byhistoriske Arkiv.

Log ind

Bliv abonnent og læs hele historien

Annonce
Annonce